Správní rada německého automobilového koncernu Volkswagen se omluvila za rasistickou reklamu
Správní rada německého automobilového koncernu Volkswagen se omluvila za to, že na instagramovém účtu společnosti byla zveřejněna rasistická reklama. Rada uvedla, že klip se na webu objevil z nedostatku kulturní vnímavosti, a nikoli z rasistických pohnutek.
“Můžeme říci, že rasistické pohnutky nehrály vůbec žádnou roli,” uvedla v prohlášení členka správní rady Hiltrud Wernerová. “Zjistili jsme nedostatek vnímavosti a procesní pochybení,” pokračovala. “Ráda bych se jménem správní rady oficiálně omluvila, pokud se vinou nedostatku kulturní vnímavosti cítil někdo dotčen.”
V reklamním spotu postrkují obrovské bílé ruce muže tmavé pleti po ulici kolem nového vozu Volkswagen Golf. Nakonec ho dotlačí do budovy, patrně do baru, s názvem Petit Colon, což ve francouzštině znamená “malý osadník”. Celá věc tak ještě získává podtón kolonizace.
Jürgen Stackmann, který odpovídá za marketing koncernu, uvedl, že když reklamu viděl poprvé, pokládal ji za podvrh. “V tomto případě jsme právem obviňováni z nedostatku mezikulturní vnímavosti a jako člen správní rady odpovědný za marketing a poprodejní služby za to přijímám odpovědnost,” řekl.
Rasistická reklama přitom není prvním problémem tohoto druhu, který musí Volkswagen řešit. Loni v březnu dozorčí rada automobilky odsoudila poznámku šéfa podniku Herberta Diesse, která odkazovala na nacistický slogan. Diess tehdy na firemní akci ve snaze zdůraznit potřebu zvýšit zisky použil větu “EBIT macht frei” (EBIT osvobozuje). EBIT je označení pro zisk před úroky a zdaněním.
Později se Diess za svůj výrok omluvil a vysvětlil, že v žádném případě nechtěl připomenout nacistický slogan “Arbeit macht frei” (Práce osvobozuje), který byl za holokaustu umístěn nad branou koncentračního tábora v Osvětimi.