Romano kher - Romský dom: Slovenská média zobrazují Romy stereotypně a často anonymně
Je bez vzdělání, chudý, má hodně dětí, je odkázán na pomoc státu a
mnohem častěji páchá kriminalitu než příslušník většinové části obyvatelstva. Tak v očích majority často vypadají Romové na Slovensku, přičemž na
jejich stereotypním obrazu mají svůj podíl i některá média. Potvrdila
to analýza slovenských médií občanského sdružení Romano kher – Romský dům ve
spolupráci se společností NEWTON Media.
Stereotypy a předsudky využívá
hlavně bulvár
Z téměř 900 analyzovaných příspěvků vyplývá, že někteří
novináři se stále dívají na Romy jako na samostatnou skupinu, nikoli jako na
součást slovenské společnosti. Dokazuje to přístup k respondentům i uvádění
etnika v příspěvcích.
"Přesto, že ochránci lidských práv
upozorňují novináře, aby se vyhýbali zbytečnému zdůrazňování etnicity,
stále se vyskytují příspěvky, v nichž toto pravidlo novináři
nedodržují. Zejména redaktoři bulváru si uvědomují, že pojem Rom v
nadpisu prodává článek," komentuje výsledky analýzy Agnes Horváthová, statutární zástupkyně OZ Romský dům.
Dokumenty:
Navzdory zlepšení pokrývání
tohoto tématu obsahovalo přes sto příspěvků stereotypy a předsudky.
Nejčastěji jsou Romové zobrazováni jako kriminální živly, následují
sociální stereotypy o zneužívání sociálních dávek i stereotypy o
bydlení, kdy jsou Romové označeni za ty, kteří pravidelně ničí svá
obydlí či žijí v nevyhovujících podmínkách.
Nejvíce stereotypně přitom
informuje televizní zpravodajství a bulvární zpravodajské portály. Televize rovněž nejméně citlivě přistupují k
respondentům – často dávají nevhodné otázky Romům, kteří s mediální
komunikací nikdy nepřišli do styku.
V tématech převažovala kriminalita
Analýza potvrdila údaje z
předchozích studií v tom, že většina příspěvcích o Romech v médiích je
o kriminalitě; ve sledovaném období to bylo přes 13% příspěvků. O
Romech se psalo i v souvislosti s politikou (zejména během komunálních
voleb v souvislosti s kupováním hlasů) či kulturou a otázkou bydlení.
Úspěšným romským projektům, integraci či obhajobě Romů se věnovalo 12%
ze sledovaných příspěvků. Právě integrovaní Romové by měli být podle
Romského domu častěji zobrazováni v médiích.
Podle Atlasu romských
komunit přitom v rozptylu mezi majoritními obyvateli žije 46,5%
Romů. Média věnují větší pozornost Romům žijícím v segregovaných
osadách (20% příspěvků) a v oddělených čtvrtích
měst (9% příspěvků). Integrovaným Romům byly věnovány pouze 2% ze
sledovaných příspěvků.
Romové jsou v médiích anonymní
Samotní Romové v
39% případů nedostali prostor k vyjádření, i když se jich mediální
výstupy přímo týkaly. V příspěvcích, v nichž měl Rom možnost se
vyjádřit, zůstal často v anonymitě (31%) nebo ho uvedli jen pod
křestním jménem (5%). Zejména televize označují v příspěvcích
oslovené Romy například názvy jako "osadník" či "obyvatel kolonie",
přičemž se vyskytly i takové příspěvky, ve kterých všechny ostatní respondenty uváděli celým jménem a příjmením.
Pokud se k tématu
nevyjádřili zainteresovaní Romové, často se novináři obraceli na
romského zmocněnce Petra Pollak (ve 29 procentech).
"Není objektivní, aby se zmocněnec vlády
musel vyjadřovat ke všemu, co se týče Romů, a aby zaujímal stanovisko ke
každodenním životním potřebám lidí i k výjimečným událostem. Odráží to i
slabou vůli dalších politiků angažovat se ve prospěch Romů, "doplnila
Agnes Horváthová. Novináři by podle ní měli využívat i názory odborníků
z vědeckých institucí, odpovědných pracovníků státní správy,
představitelů samospráv, či odborníků z nevládních neziskových
organizací, které se tématu věnují.
Přesto, že novináři často využívají
stereotypy, "jen" 4% analyzovaných příspěvků přímo podněcovaly k nenávisti na základě etnického původu. Novináři také podle Agnes Horváthové
upouštějí od používání hanlivého označení Cikán, název Romové však nahrazují výrazy "osadníci" či "nepřizpůsobiví občané".
Romano kherem –
Romský dům ve spolupráci s agenturou NEWTON Media sledovali v období 1.
července až 30. listopadu 899 příspěvků. Vzorek médií tvořily deníky
SME, Pravda, Hospodářské noviny, Plus jeden den a Nový Čas, webové
portály Aktualne.sk, Pluska.sk a Topky.sk a hlavní zpravodajství
televizních stanic TV Markíza (Televizní noviny o 19:00); TV JOJ (Krimi
noviny o 19:00 a Velké noviny o 19:30), TA3 (Hlavní zprávy o 18:30) a
Jednotky (Zprávy RTVS o 19:00).