Odvážný experiment počítačové hry: Běloši mohou zakusit, jaké to je být šikanovanou menšinou.
Hráči počítačové survival hry Rust si od nynějška nemohou vybrat vzhled svého avatara, je jim náhodně přidělen. Informují o tom například hráčské servery Gamerspot.com či Kotaku.com.
Vývojář Gary Newman se rozhodl provést v survival hře Rust zásadní změnu – avataři nyní mají různou tvář a barvu pleti, přičemž tyto charakteristiky si hráči nemohou sami vybrat, jsou jim náhodně přiděleny. Newman uvedl změnu jednoduchým oznámením: „Každý má nyní pseudo-jedinečnou barvu pleti a tvář. Stejně jako v reálném životě jste tím, kým jste – nemůžete změnit svou barvu pleti ani svou tvář. Tyto charakteristiky jsou nyní propojené s Vaší steamovou identitou“.
Pokud se jeden hráč projeví rasisticky, skupinka ostatních hráčů se proti
němu obvykle spolčí a začne ho lovit.
Běžnou praxí v počítačových hrách je, že si hráč může vybrat svůj vzhled. Ve hře Rust měly dříve všechny postavy bílou pleť a vypadaly velmi podobně, to je však nyní minulostí. Newmanovým cílem je zajistit, aby žádní dva hráči nevypadali stejně.
Vývojáři se zaměřili i na diskriminaci během hraní, ale zjistili, že si hráči řeší problém mezi sebou – pokud se jeden hráč projeví rasisticky, skupinka ostatních hráčů se proti němu obvykle spolčí a začne ho lovit.
Reakce hráčů na změnu pravidel jsou různé.
Přestože většina z nich vnímá změnu pozitivně, najdou se i velmi negativní komentáře. Jeden hráč například píše: „Můžu nebo budu moct v budoucnu změnit obličej a barvu kůže svého avatara? Já prostě nemůžu hrát s postavou, která mi byla náhodně přidělena a nebudu hrát, dokud to nebudu moct nějak změnit.“.
Newman doufá, že nová pravidla naučí hráče větší empatii: „Chci, hraní prostřednictvím avatara černé pleti přimělo bílého hráče k tomu, aby si uvědomil, jaké to je být utlačovanou minoritou. Je příjemné vidět, jak spolu odlišné rasy ve hře spolupracují, a uvědomíte si, jak neovlivnitelná rasa je.“