Fico navrhuje extrémní opatření. Romské děti by dal do internátů
21. února 2013
Čtení na 2 minuty
Fico navrhuje extrémní opatření. Romské děti by dal do internátů – Zmocněnec vlády pro romské komunity Peter Pollak s internátní řešením nesouhlasí.
"Museli byste tyto děti sebrat z toho prostředí a umístit někde jinde." Takto v úterý před vysokoškoláky popisoval premiér Robert Fico "extrémní opatření", která by mohla zajistit lepší budoucnost dětem z romské komunity žijícím v nevhodných podmínkách.
Mluvil o "speciálních zařízeních", ale i o tom, že by takový krok, ačkoli by byl vhodný, vyvolal protesty v zahraničí a mezi aktivisty za lidská práva. Ty nazýval "svatoušky".
Studentům říkal, že "buď řekneme všem, že situace na Slovensku je extrémní a na extrémní situaci se musí přijímat extrémní opatření, nebo budeme dále jen plkat" a že musíme do řešení tohoto problému vtáhnout mezinárodní společenství.
"Pokud vidíme, že romská rodina není schopná poskytnout takové vzdělání, takovou kvalitní výchovu, která zagarantuje nějakou perspektivu tomuto dítěti, tak to musí udělat někdo jiný," vysvětloval Fico SME.
Premiér hovoří o internátních školách pro Romy z nevhodného prostředí již několik let. Jeho první ani druhá vláda však taková opatření nepřipravila. Pokud romská rodina není schopna poskytnout vzdělání a výchovu, které zagarantují perspektivu dítěti, musí to udělat někdo jiný.
Pollak nesouhlasí
Zmocněnec vlády pro romské komunity Peter Pollak s internátní řešením nesouhlasí. "Nejsem zastáncem tohoto typu vzdělávání." Pollak společně s ministrem vnitra Robertem Kaliňákem připravuje romskou reformu. Povinné internáty v ní nejsou. Za mnohem lepší cestu považuje intenzivní práci s dítětem už od tří let v mateřské škole a celodenní výchovný systém. Pokud by se měly prosazovat opatření, s nimiž by nesouhlasil, "nebude součástí těchto opatření, odpověděl Pollak na otázku, zda by v případě návrhu na internátní školy odstoupil.
Ministr vnitra Kaliňák s Ficem souhlasí. Internátní školy považuje za dobré řešení v mnoha případech "Internátní školy mají jediný problém – určité nesouhlasy i ze zahraničí," řekl. I proto v reformě zvolili kompromisní model celodenního vzdělávání, když je dítě ve škole od snídaně, dokud se nenavečeří a mezitím si s vychovatelem udělá úkoly.