Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Eduroma: Distanční vzdělávání tlačí romské děti z vyloučených lokalit do pozadí

12. června 2020
Čtení na 2 minuty
Foto: Eduroma

Distanční vzdělávání v mateřských školách na Slovensku tlačí děti z marginalizovaných romských komunit (MRK) do pozadí. Vyplývá to z třetí části výsledků monitoringu distančního vzdělávání žáků z MRK během pandemie nového koronavirus, o kterých informovala romská vzdělávací nevládní organizace Eduroma

Z výpovědí učitelek mateřských škol vyplývá, že ihned po vypuknutí krize začali plnit především roli terénních sociálních pracovnic a zdravotních asistentek, jejichž úkolem bylo vyrábět, šít a distribuovat roušky a realizovat osvětu zdraví. “Z dotazníků se také dozvídáme, že ve většině případů zřizovatelé nebyli učitelům při realizaci samotného distančního vzdělávání nápomocní a podpůrní. Naopak učitelky se setkali s podporou ze strany vedení mateřské školy, které iniciovalo nákup chybějících učebních pomůcek pro chudé děti, zapůjčilo učitelkám chybějící počítačovou techniku nebo umožnilo učitelem tisk pracovních listů, ” tvrdí Eduroma.

Učitelé se v prvních týdnech po vypuknutí krize snažili shromáždit chybějící telefonické kontakty a kontakty na sociálních sítích na rodiče dětí a vyřešit možnosti kontaktování rodičů a formy spolupráce během pandemie. Kromě toho se věnovali hledání různých námětů pro práci s dětmi v domácím prostředí.”Dozvídáme se také, že učitelé mateřských škol trávili hodně času zejména přípravou pracovních listů podle školního vzdělávacího programu tak, aby byly k dispozici na každý den,” poznamenala Eduroma. 

Z výsledků nevládní organizace vyplývá, že ti rodiče a děti, kteří s učiteli spolupracují, vypracované úlohy v pracovních listech často fotí a posílají učitelům jako důležitou zpětnou vazbu. “Pro online rodiny dětí zhotovily učitelky skupinu na sociálních sítích nebo s rodinami komunikují prostřednictvím telefonu či emailu. Pro offline děti posílají pracovní listy do příslušného komunitního centra, které je vytiskne a předá terénním sociálním pracovníkům, kteří je dětem vloží do schránky,” uvádí Eduroma .

Ve většině případů se učitelé shodují v tom, že plnohodnotné školení pro práci s dětmi z chudých romských komunit jim za poslední rok nabídl především národní projekt s názvem PRIM, který se zaměřuje na podporu předškolního vzdělávání dětí z MRK. Jako další možnost vzdělávání za poslední rok učitelky uvedli nevládní organizace, zejména Nadaci otevřené společnosti a její program finančního vzdělávání pro chudé děti z romských komunit s názvem Aflatoun.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon