Arabská televize Al Džazíra informuje o inkluzivním vzdělávání v Čechách
Minulý týden televize Al
Džazíra zveřejnila na svém webu rozsáhlý článek o inkluzivním vzdělání v České republice. Píše v něm o kampani s názvem „Jdi do dobré školy“, kterou zahájilo cca 11 romských matek z Brna za účelem boje za lepší vzdělání pro romské děti. Jednou z nich je Olga Poláková, která segregaci ve škole osobně poznala.
Jako malá holka milovala knihy a učení, ale její čeština byla velmi špatná, protože s ní rodiče doma mluvili pouze romsky. Ani ve škole jí učitel nikdy neopravil.
„Třeba mi nikdy nevysvětlili, že má čeština sedm pádů. Takže jsem dělala chyby i dál. Škola mě nepovzbuzovala k užívání mozku nebo kritickému myšlení,“ popsala pro Al
Džazíru Poláková.
Kampaň „Jdi do dobré školy“ má za cíl ukončit segregaci ve školách a bojovat za rovná práva romských dětí, než aby byly romské děti rozděleny do romských tříd nebo škol, které často neposkytují kvalitní vzdělání.
“Mluvím o tomto tématu, kdykoli a kdekoli budu mít příležitost, zejména u neromských obyvatel. Chcete-li otevřít své oči na to, co se děje. Školy často vytvářejí oddělené třídy, protože bílé matky
si stěžují. Tyto matky nechtějí, aby jejich děti chodily společně s romskými dětmi, protože si myslí,
že kradou, že jsou špinavé a zlobí, což není pravda,“ řekla televizi Poláková.
Například Amnesty International ve své zprávě z roku 2015 potvrdila, že romské děti v ČR jsou často posílány pouze do romských škol a tříd s nižšími
vzdělávacími standardy než jsou v ostatních školách. Romské děti v těchto školách se pak podle zprávy stávají předmětem šikany a
diskriminace.
“Za normálních okolností, děti v České republice chodí do školy ve svém okolí,”
řekla pro Al Džazíru Anastazia Bikárova – čtyřiatřicetiletá matka tří malých dětí,
která je zapojena do kampaně. “Pro nás to automaticky znamená, že naše dítě chodí do školy
pouze s Romy.”
Romské matky v boji proti segregaci nejsou samy. V roce 2014 Evropská komise zahájila řízení pro porušení práva proti České republice kvůli diskriminaci romských dětí ve školách.