Roman Čonka: O krizi romských médií na Slovensku
Slovenský mediální trh je malý, ten romský ještě menší. A co je horší,
perspektiva jeho rozvoje a stabilizace je v nedohlednu. Tištěná romská média
zažila největší boom začátkem devadesátých let minulého století. Netrval dlouho,
jen pár let.
Poté začal být problém, ne v lidech, spíše v nedostatku financí. Jediným
periodikem, které vychází již 26 let, jsou noviny Romano nevo ľil. Přestože byly
lepší a horší roky, vyšly každý rok.
Od desíti k pěti
Měnil se náklad novin. Do roku 2010 vycházel Romano nevo ľil ve 12-tisícovém
nákladu. Redaktoři vždy dokázali zachytit nejdůležitější události, které se v
daném roce udály. I když kritici zpochybňovali hodnotu starých informací,
právě ty dokumentují historii Romů od začátku budování demokracie na
Slovensku.
Noviny mají stále svoji redakci, jsou na stejné adrese. I když je pravda,
že v budově, ve které mají sídlo, se redakce v posledních pěti letech
dvakrát stěhovala do menšího a levnějšího prostoru.
Se stálými členy vydržela redakce do roku 2011. Posledních pět let již
spolupracuje pouze s externími dopisovateli, redaktoři si našli jinou práci.
Příčinou byly opožděné dotace, menší rozpočet a komisí snížen náklad
na dnešních čtyři tisíce výtisků. Ke krizi "printu" přispěly i sociální sítě,
které jsou rychlejším zdrojem aktuálních informací.
Zpožděné dotace zastavily i zmocněnce
Malá jiskřička naděje pro rozvoj romského "printu" přišla v roce 2014.
Romské
mediální centrum Mecem obnovilo vydávání Romských listů, přidal se i bývalý
zmocněnec vlády SR pro romské komunity Peter Pollák. Ten zavedl své
stranicko-úřednické noviny, které vydávala žilinská reklamní agentura.
I Pollák měl ambici vydávat
Romane nevipena od začátku kalendářního roku,
ale ani jemu se tento cíl nepodařilo naplnit. V roce 2014 vydal své noviny pouze
v posledních třech měsících roku.
Ani v roce 2015 nebyla situace jiná a noviny romského zmocněnce začaly
vycházet až v druhé polovině roku.
Romské listy vydavatelství
Mecem v tomto
roku ukončily svou činnost, přičemž část plánovaných vydání nebylo realizováno a
dotace byla vrácena. V roce 2016 se už o dotaci vydavatelství neucházelo.
Neuplynuly ani dva roky a opět máme na Slovensku pouze jedno tištěné periodikum – Romano nevo ľil.
Romové si svůj mediální obsah tvoří sami
Elektronická média, do kterých tradičně patří rozhlasové a televizní
vysílání se v posledních letech rozšířily i o internetové a přidaly se i
sociální sítě.
Do konce roku 2014 produkovalo romské televizní magazíny jakož i romské
rozhlasové pořady výlučně Romské mediální centrum Mecem. Nové sdružení Romed
(Roma Media) převzalo produkci pořadů v roce 2015. Nebyli to však noví lidé,
byli to ti, kteří odešli z Mecemu.
RTVS vypsala koncem roku 2015 konkurz na nové dodavatele rozhlasových a
televizních magazínů z romského prostředí.
V roce 2016 tak pro RTVS vyrábějí televizní i rozhlasové magazíny tři
organizace: Romed (bývalá část Mecem), Jekhetane-Spolu (vydavatel Romano nevo
ľil) a Gipsy Television (European Media Centre). Podpořilo to žánrovou, obsahovou
a vizuální pestrost a ukončilo dlouholetý dodavatelský monopol.
Pokud se na to podíváme blíže, veřejnoprávní televize prakticky nemá romskou
redakci, ačkoli by si ji druhá největší menšina na Slovensku ve veřejnoprávním
médiu zasloužila.
Romská redakce v RTVS by měla mít zejména koordinační a dramaturgickou roli.
Probíraly by se témata, rozebíral obsah, rozdělovaly by se úkoly jednotlivým dodavatelům
tak, jak je to u jiných relacích zažité a normální.
Problém amatéři versus profesionálové
Dodavatel romského rozhlasového vysílání musí odevzdat kompletní, technicky
i obsahově finalizovanou dvacetiminutovou relaci ve dvou jazycích a s určenou
strukturou za 50 Eur (asi 1300,- Kč) . Tato částka má vykrýt náklady na moderátora, technika a
cestovní náklady při přípravě reportáží.
Profesionál v RTVS má k dispozici interní techniku, interní dopravní
prostředky, přístup do zpravodajských databází a komunikační a nahrávací
prostředky.
Jsou tak levní, že si RTVS může spokojeně mnout ruce. Povinnost si plní,
Romové vysílají. A nezabírají přitom ani žádné redakční prostory v
instituci. Nepřekáží.
Málo profesionálních tvůrců
Pokud se podíváme na tvorbu dokumentárních filmů s romskou tématikou na
Slovensku, není jich mnoho. Výrobu dokumentárních filmů, kromě výroby romských
magazínů, realizovalo Romské mediální centrum Mecem. Dnes nepřináší nové
dokumenty ani Mecem, ani Roma Media.
Výrobu dokumentárních filmů začalo realizovat i občanské sdružení EduRoma.
Ve filmu Tvůj čas hledali odpovědi na to, jak to je s romskými politiky na
Slovensku a v Česku po roce 1989. V druhém dokumentu Rómovia ’89 představili 25
let od revoluce některé romské osobnosti.
Dokumentární tvorbě se věnuje i režisér, kameraman a producent Jozef Banyákem.
Ve světě filmové tvorby jde o známé jméno, tvořil pro Slovenskou televizi i pro
komerční televize. Z etnického hlediska jde o nejvýraznější romskou osobnost ve
filmovém odvětví.
Sdružení Jekhetane-Spolu, které je vydavatelem novin Romano nevo ľil se
dokumentární tvorbě věnuje od roku 2010 a za posledních šest let
vyprodukovalo 14 filmových dokumentů ve spolupráci s
Living documentary
Bratislava.
Chybí portréty Romů ze střední vrstvy
Jelikož jsme s filmovou tvorbou již měli zkušenosti, náš záměr jsme předložili i
RTVS. Nešlo nám o klasické magazíny, které informují o aktuálním dění. Chtěli
jsme magazíny zaměřené spíše na kulturu, zaměřené na lidi. Na portréty.
S veřejnoprávním RTVS jsme se proto dohodli na tom, že v roce 2016 vyrobíme
pět speciálních magazínů. Jeden z nich zaměřen i na holocaust. První dva
magazíny byly odvysílány v květnu a v červnu tohoto roku. Magazín o romském
holocaustu měl jít do vysílání v srpnu. Jeho výrobu jsme s RTVS dohodli ještě
v dubnu 2016 s tím, že 2. srpna bude ve vysílání.
Ačkoliv byl tento magazín dodán v dohodnutém termínu, odvysílán nebyl a do
vysílání by měl jít až v září. Zřejmě selhala komunikace uvnitř RTVS.
Ne každý si musel všimnout, že romský magazín v RTVS už nevyrábí jen jedna
organizace. Na druhé straně je třeba říci i čísla. Cena za výrobu 26 minut
magazínu je 1980 Eur (Asi 53000,- Kč). Pokud si to rozdělíte na drobné výdaje a na lidi, tak při
odpovědné práci se na magazínu namaká slušný počet lidí. Výroba v interním
prostředí RTVS by byla zřejmě dražší.
S laskavým souhlasem autora převzato z
romovia.sme.sk