Tak nám Česká školní inspekce zadala befel školám, aby kantoři/ředitelé
spočítali romské žáky s lehkým mentálním postižením. Ministerstvo školství
potřebuje data, aby Evropskému soudu pro lidská práva ve Štrasburku dokázalo, že
v Česku ubývá romských dětí, které kvůli předsudkům končí ve školách s nálepkou
"lehké mentální postižení".
Fůůůůj, rasismus. Nedělíme děti na černé a bílé! Pro nás je dítě dítětem,
nezajímá nás, jaké já národnosti!
No jo, ale ona to není tak úplně pravda. Podle mých zkušeností se děti na černé
a bílé skutečně dělí, protože kdo se jmenuje Berky, Cína, Kováč a ještě k tomu
má tmavší pleť a vlasy, nedej bože oči, tan má daleko větší pravděpodobnost, že
skončí na bývalých zvláštních školách s nálepkou LMD. Je to trend posledních
několika (desítek) let. Osobně často popisuji rošádu, která probíhala kolem roku
1996 na pražském Žižkově, kde segregovali drtivou většinu romských dětí na
základních školách na jednu jedinou, totiž na Havlíčkovo náměstí. Ostatní školy
se tak „vyčistily“.
Mnozí se potom divili, že škola na Havlíčkové náměstí vypadala tak, jak
vypadala. A i to vím z praxe, protože jsem tam byl nucený nějakou dobu chodit,
než někdo z rodiny uprosil ředitelku školy ve Vlkovce a dostal jsem se zpět tam,
odkud jsem byl „odsunut“. Zvláštní na tom je, že se k situaci vyjadřuje také
ředitelka tohoto ústavu, kde kantoři běžně mlátili romské děti a oslovení „černá
hubo“ bylo běžnou součástí soužití kantora s žákem. Kde asistenta pedagoga dělal
ten samý člověk, kterého jsem potkával zfetovaného na zastávce v Seifertově
ulici.
Na jedné (bývalé) zvláštní škole jsem v rámci projektu sdružení
ROMEA
Roma mentor učil tvůrčí
psaní. Pravda, většinou žáky starších ročníků. Byly to skvělé děti, byť občas
trošku chycené pouličními způsoby života a mluvy. Často jsem ale nechápal, proč
jsou děti, které jsou zkrátka a dobře normální, chodí do speciálky.
Sbírání dat vítám, byť to zní sebehůř a chápu, že prostředek k jejich sběru
není úplně košer.
Sbírání dat vítám, byť to zní sebehůř a chápu, že prostředek k jejich sběru není
úplně košer. Ale pokud máme potvrdit naše tvrzení, že romské děti jsou
odsunovány na speciálky na základě etnické příslušnosti, nevidím lepší způsob,
jak to dokázat. Čísla jsou tím nejlepším argumentem. Osobně bych ještě přidal
data z pedagogických poraden.
Věc má totiž ještě jinou stranu mince. Zdravé (odsunuté) děti, zabírají místa na
speciálkách těm dětem, které je skutečně potřebují. Nemá asi smysl popisovat,
jak složité je diagnostikovat u dítěte některou z forem LMD, případně horší
záležitosti, jako je třeba Asperger. Desítky vyšetření, desítky pohovorů… cest
do Vertikály, shánění asistentů, peněz… a přitom by bylo daleko jednodušší,
kdyby speciálky sloužily tak, jak mají. Nemocným dětem. Je to do velké míry
jejich záležitost. Budete ale jako rodič nemocného dítěte usilovat o to, aby
vaše děti chodily do školy, která z podstaty nemůže sloužit svému účelu, když je
plná dětí, které tam nemají co dělat? Ne… věřte mi.
No a integrace… Moje máma jednou přišla domů s tím, že bude vařit Kulajdu.
Odpovědí jí byl hurónský smích, protože jsme doma nikdy nic podobného nejedli.
Máma uvařila něco, co Kulajdu vzdáleně připomínalo, ale podobenstvím bych si
nebyl příliš jistý, snad to vajíčko. Tu pravou mi uvařila až babička Tondy
Nováka, spolužáka ze základky. Už jsem ale nekoukal jak pitomec, když mi jí
někde nabízeli a zdvořile jsem odmítl. Vím… je to jen polévka. Navíc, není moc
dobrá. Je to ale výměna dat. Tonda Novák se dozvěděl, jak chutnají Holubky a
jednou je třeba bude vařit svým dětem. Já se dozvěděl, jak chutná Kulajda,
kterou nikdy vařit nebudu. Když ale budu chodit do školy, kde budou jen Roma…
tak se prostě o kulajdě nic nedozvím. Stejně jako se nedozvím nic o Češích. Oni
se zase nedozvědí nic o nás.
Ne, nechci segregaci romských dětí a už vůbec ne do (bývalých) zvláštních škol,
odkud mají ještě menší možnost se dostat na nějakou kvalitnější střední školu. O
gymplu si myslím ze speciálky můžete nechat zdát. Proto vítám sběr dat. A někdy
se prostě musí i ta čísla napsat natvrdo.