Server E15.cz: V kampani ČSOB se zloděj rovná snědý muž
Protiromské nálady v české společnosti se zřejmě rozhodla zobchodovat ve své
poslední kampani skupina ČSOB. Ve vizuálu, který je součástí kampaně na
bankopojištění s mottem „Pojistěte si rodinné stříbro, než odjedete chytat
bronz,“ zobrazuje zloděje, vykrádajícího dům. Ten má zřetelně romské rysy.
Je o tom přesvědčen server E15.
Banka tvrdí opak
Banka si neuvědomuje, že reklama je nevhodná. „Náš představitel zloděje není
romského původu a ani nikdy nebylo myšleno, aby tak vypadal. Všichni aktéři
reklamní kampaně na bankopojištění od ČSOB jsou české národnosti a většinového
etnika. Myšlenka, že by se v kampani měl objevit herec jiného etnika, nikdy ani
nebyla předmětem kreativity tvůrců reklamy,“ uvedla mluvčí ČSOB Pavla Hávová.
Tvůrcem reklamy je agentura VCCP, ta na otázky deníku E15 ohledně své kreativy
neodpověděla.
Reklama je mocný nástroj
Nicméně reklama ofenzivně působí. „Reklama je mocný nástroj, jak v lidech
vyvolat určitý pocit. To všichni víme a v současné atmosféře a 21. století bych
očekávala od firem, které se hlásí ke společenské odpovědnosti jako jednomu ze
svých základních kamenů firemní filozofie, větší důraz na to, komu a s jakým
zadáním reklamu zadám a co jí chci vlastně sdělit. Stereotypy by se měly
rozkrývat, bořit a ne je ještě podporovat,“ řekla mluvčí ministra pro lidská
práva Jarmila Balážová.
Výkonný šéf Rady pro reklamu Ladislav Šťastný potvrdil, že na tuto reklamu
dostali stížnost s ohledem na rasistický podtext. Arbitrážní komise však
rozhodla, že reklama je nezávadná.