Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Je český vzdělávací systém připraven na inkluzivní vzdělávání?

13. července 2012
Čtení na 2 minuty
Foto: Lukáš Houdek

Česká republika je opakovaně kritizována za diskriminaci v přístupu ke
vzdělání. Letos si připomínáme již 5 let od rozsudku Evropského soudu pro lidská
práva z listopadu 2007, který konstatoval, že český školský systém podle něj
nezajišťuje rovný přístup ke vzdělání. Tímto tématem se zabývala moderátorka
Českého rozhlasu 6 Jarmila Balážová v rozhovoru s Jakuba Stárkou, vrchním
ředitelem sekce vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Romské děti jsou v nezanedbatelné míře umisťovány mimo hlavní vzdělávací
proud, takže dochází k jejich diskriminaci. Změnilo se něco za těch 5 let? Nezdá
se. Nedávno totiž kancelář veřejného ochránce práv zveřejnila výsledky výzkumu v
67 náhodně vybraných školách. Z výzkumu naší instituce, tedy české, nikoli
evropské, naší vlastní vyplynulo rovněž, že podíl romských dětí ve speciálních
školách je mnohonásobně vyšší než zastoupení romské populace ve společnosti.

CELÝ POŘAD SI MŮŽETE
POSLECHNOUT ZDE

Podle antidiskriminačního zákona tak dochází k nepřímé diskriminaci v
přístupu ke vzdělání z důvodu etnické příslušnosti, které se dopouštějí orgány
zapojené do rozhodování o zařazení žáků do speciálního vzdělávání. Uvedl to na
tiskové konferenci veřejných ochránce práv Pavel Varvařovský. Rovný přístup ke
vzdělání a jeho poskytování všem žákům bez ohledu na jejich národnost nebo
etnicitu přitom podle Varvařovského předpokládá jak školský, tak již zmiňovaný
antidiskriminační zákon. Proč tomu tak je?

Překvapil tento výzkum pracovníky ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
nebo ne? Bude pro ně znamenat něco konkrétního ve snaze přijít se strategií, jak
nabourat přetrvávající způsob umisťování romských dětí do základních škol
praktických nebo speciálních? Co v tomto ohledu dělá platforma Koalice do školy,
která vznikla právě v návaznosti na zmiňovaný a připomínaný rozsudek Evropského
soudu pro lidská práva? A co společnost Člověk v tísni?

Konkrétně její sekce věnující se právě oblasti vzdělávání se totiž zaměřovala
naopak na to, zda a v jakých případech jsou základní školy praktické potřebné.
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání prosazuje koncept
inkluzivního vzdělávání v českém vzdělávacím systému. Má své opodstatnění i v
tomto případě? O tom všem bude následující diskuse.

Mé pozvání dnes přijalo mnoho hostů. Je nás tu skutečně přemíra, se mnou
dokonce šest. Tak, to nebývá úplně zvykem, ale nějak se samozřejmě o ten prostor
nejenom tady ve studiu, ale především o ten mediální v těch následujících v tuto
chvíli 47 minutách podělíme. Vítám vrchního ředitele sekce vzdělávání
ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Jakuba Stárka, dobrý večer.

ROZHOVOR S JAKUBEM
STÁRKOU ČTĚTE ZDE

POSLECHNOUT SI JEJ MŮŽETE
ZDE

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon