Ministryně školství a školní inspekce: Naše základní školy jsou skvělé - diskriminují a segregují.
Neuvěřitelně bizarní zprávu vydala agentura ČTK – konstatuje se v ní, že Česká školní inspekce zjistila, že romské děti jsou na základních školách masově segregovány a diskriminovány. Zároveň zpráva cituje pochvalné až nadšené reakce šéfa školní inspekce a ministryně školství. Tak nevím: Možná je to jen extrémně špatně napsaná tisková zpráva. Možná – a obávám se, že je to pravdě blíž – se všichni zbláznili. Nebo se rozhodli manipulovat. Nebo si odmítají připustit reálný stav věcí.
Konkrétněji. Ta zpráva je o zjištěních projektu České školní inspekce (ČŠI) „sčítání romských dětí“. Podle nich chodí přibližně polovina romských dětí do segregovaných škol v ghettech a přes 13% z nich se vzdělává podle programu pro postižené, (příloha LMP – lehké mentální postižení). To jsou, alespoň podle mě otřesná zjištění. Dvojnásob hrozivá proto, že ukazují polovičatost tolik vzývané „inkluzivní novely“ školského zákona, podle které budou od příštího roku zrušeny „zvláštní školy“ a příloha LMP. Romské děti sice už nebudou tvořit třetinu žáků „zvláštních škol“ ale budou nadále chodit do „normálních“ segregovaných škol.
Jenže podle školní inspekce a ministryně školství je situace naopak skvělá. Školní inspekce konstatuje, že úroveň segregovaných škol v ghettech a škol normálních je srovnatelná. A pod tímto titulkem ostatně vyšla i ona zpráva ČTK.
Zcela stranou ovšem zůstává vysvětlení, v čem jsou srovnatelné – totiž v „pokroku žáků“. Jak konstatuje šéf školní inspekce Tomáš Zatloukal – inspekce nesrovnává absolutní hodnoty, ale musí přihlížet k „podmínkám školy“. Neboli: Nikdo přece nemůže očekávat, že romské dítě vyjde z „ghettoškoly“ se srovnatelnými znalostmi, vědomostmi, dovednostmi…, jako dítě, které chodí do „normální“ školy. Buďme rádi, že dosáhne „pokroku“ – že se naučí alespoň trochu číst a počítat.
Ministryně školství Kateřina Valachová byla závěry potěšena: "Jsem velmi ráda, že zjištění ČŠI ukázalo, že kvalita vzdělávání dětí v těchto školách je srovnatelná s běžnými školami. Ráda bych vysekla poklonu učitelům a učitelkám, kteří tam učí," uvedla.
Aby bylo jasno: Samozřejmě nepopírám, že část romských dětí skutečně přichází do první třídy „zanedbaná“ a že školu začíná ve srovnání s řadou spolužáků z nevýhodné startovní pozice. Nepřu se samozřejmě ani o to, že v „ghettoškolách“ určitě působí řada vynikajících učitelů. Nezpochybňuji důležitost kritéria individuálního „pokroku“ ve vzdělávání, souhlasím s tím, že je absurdní požadovat, aby žáci opuštěli základní školu se stejnými znalostmi. Nevolám po jednotných osnovách, ani po srovnávacích testech. Netvrdím, že systém vzdělávání lze reformovat ze dna na den.
Nicméně je to stejně celé naprosto absurdní. Školní inspekce a ministryně školství jakoby část romských dětí prostě odepsali. Výsledky projektu je nijak neznervosňují, nepřipadá jim alarmující, že polovina romských děti je segregovaná a že nemá šanci dosáhnout srovnatelného vzdělání. Nemluví o dlouhodobých cílech, jak to změnit.
Naopak: Všechno je skvělé, učitelé jsou skvělí, školy jsou srovnatelné. Z některých prostě vyjdou děti, které půjdou na střední školy a vysoké školy. Z jiných – těch srovnatelných „ghettoškol“ – děti bez naděje na pokračování ve studiu a slušné zaměstnání. Ale budou mít za sebou pokrok! A budou se učit inkluzivně!
Žijeme prostě v tom nejlepším z možných světů