Lucie Fremlová: Asociace speciálních pedagogů se bojí nevyhnutelného - inkluze ve vzdělávání
Asociace speciálních pedagogů (ASP) se vyděsila a její příznivci bijí na
poplach, jako by byli v úzkých. Dne 19. 4. 2014 regionální vydáni MF Dnes zveřejnilo rozhovor s ředitelem
krajské pedagogicko-psychologické poradny Václavem Mrštíkem s názvem
Psycholog: Zákon je papežštější než papež. Vůbec nehledí na děti.
Institucionální rasismus v etapě zanikající českého speciálního školství
V praktických školách po letech rapidně ubývá žáků. ASP se bojí
nevyhnutelného: inkluze ve vzdělávání. Vedou válku proti rovnosti příležitostí a výsledku, které by se mělo
dostat bez rozdílu všem dětem v českém vzdělávacím systému. “Nesouhlasím s inkluzí, která je
posvěcena jakousi legislativou a vůbec nehledí na potřeby dětí. Je to násilná akce, která nevede k
rozvoji žáčků, spíše je brzdí. Problém nastává i v sociální oblasti, protože z těchto dětí se
velice často v běžné škole stávají okrajové skupiny nebo klasičtí agresoři, protože násilí je asi
jediná oblast, ve které mohou vyniknout,” tvrdí ředitel Mrštík.
Političtí představitelé, ministry školství počínaje a ombudsmankou konče, v
nedávné minulosti prohlásili, že expertíza některých speciálních pedagogů může přijít vhod v
procesu prosazovaní inkluzívního vzdělávání a transformace českého školství na takový systém, který
skutečně umožní každému dítěti bez rozdílu rovnocenný přístup k tomu nejlepšímu dostupnému
vzdělání v České republice. To logicky obnáší rozpuštění stávající “dvojkolejnosti” vzdělávacího
systému, které se v praxi děje v dvou odlišných rovinách: v rovině škol hlavního vzdělávacího proudu
a v rovině škol praktických, dříve zvláštních.
Mgr. Lucie Fremlová
(www.luciefremlova.co.uk)
pracuje s romskými komunitami již 16 let. Šestým rokem působí jako nezávislá
konzultantka a pracuje s romskými komunitami po celé Velké Británii. Je hlavní
autorkou pilotní výzkumné studie z roku 2011, kterou vydal Romský vzdělávací
fond pod názvem Od segregace k inkluzi: romští žáci ve Velké Británii a výzkumné
studie o situaci romských komunit v Anglii z roku 2009, kterou vypracovala pro
britské ministerstvo školství.
České děti romské národnosti jsou neúměrně posílány do praktických škol se
zjednodušenými osnovami a výukou podle přílohy pro děti s lehkou mentální retardací, a to
navzdory již obecně etablovanému faktu, že například v britském hlavním vzdělávacím proudu se jim
daří mnohem lépe na všech stupních vzdělávacího procesu. Studie českého ombudsmana ukazuje, že
zatímco Romové tvoří méně než 3% populace, najdeme jich kolem 32% v praktických školách.
Je podstatné připomenout, že zpráva České (ČSI) z března roku 2010 s názvem
“Tematická zpráva: Souhrnné poznatky z tematické kontrolní činnosti v bývalých speciálních
základních školách” upozornila na fakt, že romští žáci nadále tvoří 35% dětí s diagnostikovaným
lehkým mentálním postižením, přičemž v některých krajích představovaly až 50% této skupiny.
Zpráva kromě toho uvedla, že nejméně 5 000 dětí bez jakéhokoli diagnostikovaného postižení bylo
zařazeno do bývalých „speciálních škol“ určených pro děti s diagnostikovaným postižením. Z
uvedených údajů vyvodila, že 34 škol neoprávněně získalo navýšení dotace nejméně ve výši 2 250
000,- Kč. Zpráva ČSI rovněž jako rizikové vyhodnotila institucionální a personální propojení
základních škol praktických a školských poradenských center, v mnohých případech převažoval
zájem školy naplnit kapacitu v rozporu s oprávněným zájmem integrace žáka do běžného
vzdělávacího proudu.
Třebaže nikdo ze zástupců ASP či základních škol praktických veřejně
nepřipustí, že obhajují své finanční zájmy, onen zakopaný pes je právě v 50 procentním navýšení finančního
normativu. Transformace praktických škol na školy hlavního vzdělávacího proudu by totiž
znamenala zásadní změnu ve financovaní, popřípadě zrušení některých stávajících praktických škol,
ačkoli se ASP a jejich přívrženci snaží veřejnosti namluvit, že ministerstvo školství reformu
prosazuje „na základě nejednoznačného rozsudku soudu z druhé strany Evropy, (kde) někdo rozhodl, že
stát diskriminuje Romy, protože jim neumožňuje vzdělání.” Ředitel Mrštík zde odkazuje k rozsudku
ve věci DH a ostatní v Česká republika z roku 2007 a zároveň poněkud autoritativně a
paternalisticky nařizuje, ať mu “neziskovky ukážou jediného Roma, kterému jsme zakázali rovný přístup ke
vzdělání”. Dává tak záměrně a zavádějícím způsobem do přímé souvislosti rozsudek Evropského
soudu pro lidská práva s činností neziskových organizací. Nutno podotknout, že v profesionálním a
nezávislém rozhodování jednotlivých soudců ESLP žádná taková souvislost neexistuje.
Žádný problém nemůže být vyřešen na stejné úrovni myšlení, která jej stvořila
Pojďme se blíže podívat na dva názory ředitele Mrštíka a zamysleme se nad
tím, co jimi o Romech (nebo Cikánech, jak je hanlivě označuje) vlastně říká.
"Zajímavé je, že u nás v poradně prakticky nemáme vietnamské děti. Je to
komunita, která u nás je 40 nebo 50 let, jejich děti umí perfektně česky a etablují se jako velmi
dobří studenti. Cikáni jsou tady 500 let a mezi nimi studenti téměř nejsou, přitom mají naprosto srovnatelné
podmínky.”
Petr Torák, romský policista českého původu z britského města Peterborough,
se domnívá, že by se měl pan Mrštík přijet podívat do Velké Británie a vidět
úspěchy Romů. To, co
Romové neměli šanci dokázat za 500 let v rasistických podmínkách, dokázali za 10 – 15 let v
zemi nabízející inkluzívní vzdělávání a rovnoprávné podmínky. Romové si udržují svou kulturu a
jazyk jako mechanismus k přežití. Vietnamci nebyli pronásledováni, diskriminováni a
eliminováni jen kvůli tomu, že jsou Vietnamci.
"Roli hraje kultura, způsob života, priority. Kolik znáte například
vrcholových romských sportovců? Romské děti jsou často velmi pohybově nadané, ale když mají začít tvrdě
trénovat, vydrží jen chvilku. My jsme pracovali například s boxerem, který by pravděpodobně byl ve
světové špičce, ale když se dostal na evropskou, tak odešel, chyběla mu cílevědomost. Přišel
jsem do školství na začátku 70. let a celou dobu se potýkáme s problémy se začleněním romských dětí
do školského systému tak, aby byly úspěšné. To není problém systému, ale konkrétní rodiny,
sociální skupiny.”
William Bila, manažer romské národnosti žijící v Paříži, si myslí, že je
důležité klást otázky jinak: například zda to onen boxer prostě jen nevzdal, či přestal z jiných důvodů,
například, že upřednostnil rodinu před materiálním úspěchem. Třeba měl dobrý důvod, aby
přestal. Ale třeba mu chybělo sebevědomí a vyděsil se. Třeba ho jeho trenér dostatečně nepodpořil,
neujistil ho o jeho silných stránkách, a tím ho nepodchytil v ten správný čas. Třeba trenér nevzal v
úvahu systém hodnot jeho kultury, třeba “mačkal ta nesprávná tlačítka” z důvodu vlastní
nevědomosti. Je škoda, že národ, který žije 500 let v té samé zemi jako zmíněná minorita, se doposud
neobtěžoval dozvědět se něco o Romech a poznat je. Ve státě, kde první prezident T.G.
Masaryk prohlásil "Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem!" ale kde se toto pravidlo neaplikuje v
případě romštiny. V zemi, kterou utlačovali německy hovořící Rakušani, kteří říkali totéž o Češích.
Je škoda, že někteří Češi neberou v potaz, jak bylo v minulosti nakládáno s příslušníky jejich
vlastního národa v momentě, kdy sami jednají s méně mocnými národy, po staletí žijícími na tomtéž
uzemí.
Jan Cverčko, český Rom žijící v UK, si myslí, že záleží především na přístupu
kantora: Samozřejmě existují výjimky, a není jich málo, ale přístup mnoha kantorů vůči
romským dětem v ČR je alarmující. A to, že Vietnamec nemá problém? Jak by ho mohl mít, vždyť to
není Rom. Kantoři v Čechách prostě a jednoduše nesnáší Romy, a tak zanedbávají jejich
výuku. “Sám jsem to zažil jako kluk. Do třetí třídy jsem měl mladou a perfektní učitelku. Pak ale
přišla změna školy a s tím i změna kantorů. Matematika a čeština byly hrozné: i když jsem látku uměl,
nikdy mne nevyvolali, a tím mne odrazovali. Tak to funguje i nyní. Místo toho, aby děti
povzbuzovali, hází je za plot. Efektivní a partnerské zapojení rodičů je v tomto směru naprosto
nezbytné,” dodává Cverčko.
Pan Mrštík tak svými výroky možná (ne)vědomky usvědčil z neznalosti moderních
přístupů a trendů, nevědomosti, institucionální diskriminace a rasismu nejen sám sebe, ale
i své kolegy. Kolegy typu Petra Klímy, ředitele krajské pedagogicko-psychologické poradny
Praha 3 a 9, který ředitelce Muzea romské kultury v Brně nedávno napsal následující email: k Vašemu
dnešnímu textu v LN (Výukou v romštině k lepší integraci Romů?): “jsem si jistý, že
předpoklady romských dětí ke zvládání požadavků základní školy jsou nižší než u ostatní populace.”
V zemích “z druhé strany Evropy” by byl zástupce tak vysoce postavené funkce
v této či jiné oblasti veřejných služeb po podobném rasistickém projevu okamžitě odvolán,
vyzván k rezignaci, popřípadě by sám odstoupil či by byl trestně stíhán za podněcování rasové
nenávisti.
Osoby typu pana Mrštíka a pana Klímy se dopouštějí podobné paušalizace a
šíření rasových předsudků vůči Romům nejen v pedagogicko-psychologických poradnách, ale i na
školách. Přitom jsou právě tyto osoby odpovědné za vzdělávání dětí či provádění diagnostiky; z
toho plyne, že rasové předsudky se musejí nutně promítat do jejich práce a rozhodování o
osudech tisíců romských dětí. Zároveň opakovaně hledají chybu v romských dětech a jejich
rodičích, tedy v obětech institucionální diskriminace a rasismu, které tak dále viktimizují,
nikoli v zastaralém systému, který nereflektuje moderní celospolečenský vývoj v ČR. Zastaralost
systému byla mimo jiné opakovaně konstatována i v oblasti přípravy budoucích učitelů na
univerzitách v ČR.
Vivat inkluze!
A co na metody inkluzívního vzdělávání říkají ředitelé a ředitelky základních
škol hlavního vzdělávacího proudu, kteří se tímto směrem ubírají?
Vladimír Foist, ředitel ZŠ Poběžovice (partnerská škola v rámci projektu
Záleží na každém dítěti): "To, čemu se u nás říká složitě inkluze, je v podstatě to, že máte ve třídě
skupinu dětí, které jsou různé národnosti, pocházejí z odlišného prostředí a sociálních poměrů, mohou mít
i postižení, a nebo být naopak velmi nadaní. Je to podobné jako na zahradě. Máte květiny, které
vyžadují sucho a jiné zase vlhko; máte stromky, jenž potřebují stříhat, jiné naopak takhle
upravovat nesmíte, aby plodily. Přesně takové je to ve třídě. Každé dítě potřebuje něco jiného, aby se
vyvíjelo a rozvíjelo. Pokud toho pedagog dokáže na základě spolupráce s žáky a rodinami docílit, není
výsledek o samých jedničkách, nýbrž o tom, že dítě je připravené do života a že se v něm
nalezne to, na čem se dá do budoucna stavět."
Marie Gottfriedová, ředitelka ZŠ Trmice (partnerská škola v rámci projektu
Záleží na každém dítěti): "V říjnu 2013 jsem v rámci Konference pedagogů pracujících v sociálně
vyloučených lokalitách přednesla seminář s názvem “Inkluzívní vzdělávání – vzdělávání pro
každého”. Mottem semináře byl výrok Alberta Einsteina: “Pokud budete soudit rybu podle její
schopnosti šplhat na strom, tak bude celý život věřit tomu, že je hloupá.” Hovořila jsem o nutnosti
vzdělávat všechny žáky v přirozené vzdělávací skupině (tak, jak žáci do školy přicházejí, bez
selekce) a v rámci této skupiny usilovat o vzdělávání „šité na míru“ – tzn. maximální zohledňování
vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků."
Radmila Jedličková, zástupkyně ředitele ZŠ Grafická, Praha (partnerská škola
v rámci projektu Záleží na každém dítěti): "Během studijní cesty jsme měli možnost poznat
specifika vyučování v prostředí, kde se setkávají žáci různých kultur a náboženských vyznání s
rozdílnými schopnostmi a dovednostmi. Zaujal nás průběh hodin, kdy studenti soustředěně a se zájmem
pracují, skupinově či samostatně a vždy mají možnost vyjádřit svůj vlastní názor a dostanou
příležitost obhájit jej. Líbilo se nám, že všechny myšlenky žáků byly pozitivně přijímány. Bylo patrné
zaujetí studentů pro jejich práci. V hodinách jsme si všimli, jak žáci i učitelé umí výborně pracovat
s časovou dotací. Rovněž nás zaujaly techniky pedagogické práce, které jsou založeny na principu
invence a jednoduše realizovatelného nápadu vyučujícího s minimálním finančním vstupem.
Například rozřazovaní pomocí karet do pracovních skupin, používání lepících lístků při
anketách apod. Všimli jsme si, že díky trvalému vedení a podporování žáků při samostatném a
individuálním získávání informací jsou vyučovací hodiny pestřejší a pro žáky zajímavější (což vede k
lepšímu a trvalejšímu udržení pozornosti žáků)."
Mark Penfold, střední škola Babington, Leicester (partnerská škola v rámci
projektu Záleží na každém dítěti): "Inkluze ve výuce není o tom, že s každým zacházíme stejně; je o
tom, ze s každým zacházíme tak, aby měl stejné příležitosti a měl možnost dosáhnout těch samých
výsledků. Inkluze ve výuce nespočívá v tom, že vyjmenujeme všechny žáky, kteří byli začleněni;
spočívá v tom, že pracně kontrolujeme, že nikdo nebyl vynechán. Děti, které má kantor před sebou,
mívají různé formy inteligence a vyžadují zcela odlišnou práci. S tím je prostě nutné
počítat. Pokud učíte všechny děti stejně, nemusí to nezbytně rozvíjet intelekt všech žáků. V roce
2011 jsme v Česku a na Slovensku pořádali sérii seminářů. Překvapilo mě, jak negativně se kantoři v
obou zemích vyjadřovali o Romech. U nás by s těmito postoji vůbec nemohli učit. A rozčílilo
mě, že se romským dětem v obou zemích odepírá kvalitní vzdělání jenom kvůli jejich etnickému
původu a sociálnímu zázemí. Například ředitel jedné nejmenované páteřní školy, která provozuje
základní školu praktickou, nám sdělil, že typická míra docházky u romských žáku je 65 procent a
že toto procento klesá s přibývajících věkem. Když jsem se ho zeptal, co škola dělá, aby tomu
předešla, řekl, že nic. Též dodal následující: “A co očekáváte od Cikánů?”"