Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola: Vzdělání zajistí lepší uplatnění na trhu práce

29. září 2012
Čtení na 4 minuty
Jiří Zimola

Pokračujeme v našem předvolebním cyklu otázek a odpovědí volebních lídrů
jednotlivých politických stran a uskupení v krajských volbách. Ptali jsme se na
jejich názory na integraci romské menšiny, respektive na způsob, kterým v tomto
směru chtějí dosáhnout zlepšení. Zajímalo nás především to, jestli do spolupráce
na integraci přizvou místní romské osobnosti, jak se stavějí k problematice
bydlení, vzdělávání a nezaměstnanosti lidí, žijících v sociálně vyloučených
lokalitách, včetně Romů. A také to, jak by chtěli dosáhnout klidnějšího soužití
lidí z většiny s lidmi z menšin.

Pokračujeme Jihočeským krajem. Dotazy jsme zaslali těmto politikům:

Zdeněk Bezecný (TOP 09 a Starostové)
Petr Braný (KSČM)
Zdeněk Dvořák (KDU-ČSL)
Tomáš Jirsa (ODS)
Luboš Průša (Jihočeši 2012)
Jiří Zimola (ČSSD)

Z oslovených na naše dotazy odpověděli tři kandidáti: Zdeněk Dvořák, Luboš
Průša
a Jiří Zimola

Uveřejňujeme odpovědi hejtmana Jihočeského kraje Jiřího Zimoly z ČSSD.

1. Integrace Romů v České republice je dosud většinou pojímána jako
jednostranná záležitost. Na názor Romů se málokdo ptá. Naopak Romové často
neznají názory většinové části společnosti či návrhy politických řešení, protože
je s nimi nikdo nekonzultuje. Snažil byste se to změnit za účasti místních
romských představitelů?

Pokud ano – jak by takový způsob začleňování měl vypadat v praxi?

a) Dopřál byste Romům sluchu při
společných setkáních?

b) Měl byste výraznou romskou osobnost jako poradce?
c) Zapojil byste více romských osobností na promýšlení způsobů integrace a
jejich zavádění do praxe?

Už v současné době využíváme práci romského koordinátora pro řešení romské
otázky a jsme s ním spokojeni. Samozřejmostí je také spolupráce s poskytovateli
sociálních služeb, kteří se zaměřují právě na práci se sociálně vyloučenými,
nebo sociálním vyloučením ohroženými lokalitami a jejich obyvateli.

2. Jakým způsobem byste postupoval při řešení dlouhodobé nezaměstnanosti
lidí žijících v sociálně vyloučených lokalitách a dalších chudých lidí včetně
zde žijících Romů?

a) Snahou o vytváření pracovních míst? Jak by taková snaha vypadala v
praxi?
b) Snižováním podpory v nezaměstnanosti a sociálních dávek, která by měla tyto
lidi přimět, aby si začali hledat práci?
c) Jinak? Jak konkrétně?

Podporou školní docházky u dětí v sociálně vyloučených lokalitách, protože
dobré vzdělání umožňuje získání dobré kvalifikace na učilišti nebo střední škole
a ta následně lepší uplatnění na trhu práce – zvyšuje se tím pravděpodobnost
nalezení zaměstnání. Dále zajištěním odborné pomoci při jednáních na úřadech
práce, při jednáních s potenciálním zaměstnavateli.

3. Jak byste postupoval při řešení bydlení nejchudších lidí včetně Romů
žijících v sociálně vyloučených lokalitách?

a) Prosazováním sociálního bydlení hrazeného i z krajského rozpočtu?
b) Snižováním příspěvku na bydlení, aby si tito lidé začali hledat bydlení sami?
c) Jinak? Jak konkrétně?

Motivací obyvatel sociálně vyloučených lokalit k udržování kulturního
prostředí v místě, kde žijí. Grantovými programy na zlepšení životních podmínek
v těchto lokalitách s důrazem na zapojení místních do úprav a oprav domů a
jejich okolí. Motivací obyvatel těchto lokalit, aby sami dbali na to, aby z
grantových prostředků opravené a upravené bydliště udržovali v pořádku.

4. Chtěl byste docílit vyšší vzdělanosti nejchudších lidí včetně Romů
žijících v sociálně vyloučených lokalitách?

a) Pokud ano – jak konkrétně byste k tomu chtěli přispět?
b) Pokud ne – proč nepokládáte současný stav za natolik dobrý, že nepotřebuje
změnu?

Chtěl, ale musí chtít také oni sami. Vlastně jsem odpověděl už v otázce
řešení dlouhodobé nezaměstnanosti – vzdělání zajistí lepší uplatnění na trhu
práce. Snažit se získat vzdělání, ať už v učebním, maturitním, či vysokoškolském
oboru. Například některé učební obory Jihočeský kraj podporuje stipendii pro
učně (viz zpráva v příloze). Jsou to obory, jejichž absolventů je na trhu práce
nedostatek, ale zaměstnavatelé o ně mají zájem. Z toho vyplývá, že zvolit si
některý z těchto oborů, je vlastně sázka téměř na jistotu při shánění zaměstnání
po vyučení. Navíc zaměstnavatelé si dnes právě v těchto oborech už na školách
vytipovávají a vybírají své budoucí zaměstnance.

5. Jak byste chtěl docílit lepšího, klidnějšího soužití lidí z většiny s
lidmi z menšin, především romské?

a) Chtěl byste, aby spolu začali
více, častěji komunikovat? Pokud ano – jak konkrétně byste toho chtěl dosáhnout?

b) Zvýšenou sociální a osvětovou činností mezi chudými lidmi, především
Romy? Jak konkrétně by měla vypadat v praxi?
c) Přinucením těchto lidí k dodržování pravidel „silou“? Jak konkrétně?
d) Kombinací, nebo jinak? Jak konkrétně?

Oboustranným nasloucháním. Plněním požadavků, ale také povinností jak ze
strany většiny, tak ze strany menšiny. Dodržováním jednoduché a přesto pravdivé
definice demokracie – svoboda jednoho končí tam kde začíná svoboda druhého

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon