Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpráva ČOI: Nejčastější diskriminace spotřebitelů je kvůli národnosti. Zjištěných případů ale ubylo.

02. května 2016
Čtení na 2 minuty
Budova ČOI v Brně (FOTO: Jiří Sedláček, Wikimedia Commons)

Česká obchodní inspekce (ČOI) v
závěrečné tiskové zprávě o
diskriminaci
uvádí, že případů diskriminace spotřebitelů oproti předchozímu
roku ubylo. ČOI ji za rok 2015 prokázala v 19 případech (to odpovídá 0,9
procentu z provedených kontrol). O rok dříve bylo takových případů 40 (tedy 3,25
procenta). Nejčastější byla diskriminace spotřebitelů kvůli národnosti, týkalo
se to především účtování vyšších cen cizincům v restauracích formou různých
přirážek. Inspektoři zjistili ale i stanovení různých cen za stejné služby nebo
diskriminaci kvůli věku. Sdělil to mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Diskriminaci kvůli rase či etnickému původu inspektoři prokázali v jednom
případě, a to při kontrole realitní kanceláře, která diskriminovala romské
zájemce o bydlení. V devíti případech zjistili diskriminaci kvůli národnosti,
přičemž šest restaurací účtovalo cizincům vyšší ceny, a to i za servis nebo
takzvaný couvert. Ve dvou případech poskytovatel služeb odmítl obsloužit hosty
jiné než korejské národnosti a jednou byla vybírána dražební jistina jen od
zahraničních účastníků dražby.

"Přestože bylo v loňském roce diskriminační jednání podnikatelů prokázáno
spíše výjimečné, nelze ani tyto případy brát na lehkou váhu, ať už jsou tímto
jednáním poškozována práva cizinců, národnostních menšin, dalších skupin
spotřebitelů nebo jednotlivců. V kontrolách budeme i nadále pokračovat, aby
případů diskriminace spotřebitele bylo co nejméně,“ uvádí v
tiskové zprávě Mojmír
Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Inspektoři se zaměřili na diskriminaci v obchodech a službách při 2138
kontrolách, meziročně jich bylo o téměř 900 více. V souvislosti se zákazem
diskriminace spotřebitele ČOI uložila 27 pokut za 1,2 milionu korun. Pokud jde
ale o celkový počet, kdy došlo k porušení obecně závazných právních předpisů,
ČOI zjistila 817 případů, tedy v 38,2%. kontrol. Na příklad zásady poctivosti
prodeje porušili prodávající v 230 případech.

ČOI během kontrol zohledňovala charakter podnětů s podezřením na
diskriminační jednání, proto byli k jejich šetření využíváni jazykově vybavení
inspektoři a v maximální míře také romské inspektorky.

Za 2015 Česká obchodní inspekce přijala celkem 96 podnětů a šetřením bylo v 9
případech diskriminační jednání potvrzeno.

Ve dvou případech ČOI zjistila věkové omezení, a to u společnosti poskytující
spotřebitelské úvěry a u prodávajícího organizované akce. V dalších sedmi
případech inspektoři zjistili jinou diskriminaci, doplnil mluvčí.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon