Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zelení: Novela školského zákona podporuje segregaci a vrací nás do minulosti

19. září 2014
Čtení na 2 minuty
Marcel Chládek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy (FOTO: www.msmt.cz)

Poslanci
mají projednat vládní novelu školského zákona, jejímž cílem je
umisťovat do praktických škol i žáky, kteří by byli schopní s pomocí
absolvovat běžnou základní školu a žáky z odlišného kulturního či
sociálního prostředí. Strana zelených (SZ) takový přístup považuje za nepřijatelný návrat do minulosti. Za správnou strategii považují zelení podporu inkluzivního vzdělávání.

Podle
novely školského zákona by bylo možné do praktických škol zařadit i
průměrně inteligentní žáky, kteří nejsou mentálně postižení – stačí, že
trpí poruchou učení (například dyslexií). Tito žáci by s pomocí zvládli
navštěvovat běžnou základní školu a měli by tak větší jistotu dalšího
vzdělání a lepší možnosti uplatnění na trhu práce.

Velmi
problematickým aspektem navrhovaného školského zákona je také možnost
umístit do praktické školy dítě z rozdílného kulturního prostředí a na
základě jeho životních podmínek, což povede k ještě většímu prohloubení
segregace takových dětí a opakování osudu jejich rodičů. Zelení proto
podporují návrh na změnu, kterou navrhla Česká odborná společnost pro
inkluzivní vzdělávání.

“Ministr Chládek chce řešit problém
zbytečně vysokého počtu praktických škol tím, že do nich umístí žáky,
kteří by bez větších problémů mohli studovat na běžné základní škole.
Kromě dětí s dyslexií chce ministr do těchto škol posílat také děti,
které se od ostatních liší pouze kulturně, nebo pochází z chudých
rodin. To je nejen nespravedlivé, ale i nerozumné, protože tak vytváří
armádu těžko zaměstnatelných lidí. Ministr Chládek se tak vrací k
segregaci a to je špatně,” uvádí Jana Drápalová, 1. místopředsedkyně
zelených.

Zelení dále upozorňují, že tím, kdo bude o diagnóze a
budoucnosti dítěte rozhodovat jsou speciálně-pedagogická centra, která
patří k praktickým školám a jejich rozhodování může být značně
neobjektivní.

“Návrh zákona také rozhodně není v souladu s již
sedm let starým rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva ‘D.H. a
ostatní proti ČR’. Podle něj posílá ČR zcela nepřiměřený počet romských
dětí do praktických škol. Ministr navrhuje řešení, které počet dětí
vylučovaných z běžné výuky opět zvýší,” dodává Pavla Brady, 2.
místopředsedkyně zelených.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon