Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Z praktických do běžných škol přejde jen 205 žáků. Revoluce se podle MŠMT nekoná

05. srpna 2016
Čtení na 2 minuty
Ilustrační FOTO: Pixabay.com

Začleňování dětí z praktických do běžných základních škol se podle odhadů krajů ČR, které vycházejí z šetření na jednotlivých školách, bude týkat jen zhruba 205 žáků. Celkový počet dětí v praktických školách, které jsou určeny pro děti s lehkým mentálním postižením, se přitom v České republice pohybuje kolem 18 tisíc. Informuje o tom v tiskové zprávě MŠMT.

Přesné údaje budou k dispozici v říjnu, až školy zanesou informace do centrálního systému. Kritici změn ve společném vzdělávání varovali před hromadným příchodem dětí s lehkým mentálním postižením do běžných škol. To podle zjištění MŠMT nenestane. Spíše naopak. To, proč je počet dětí, které nakonec přejdou z praktických do běžných škol, tak nízký, nechce MŠMT zatím nijak hodnotit.

Nezávislý školský zpravodajský portál Česká škola zaslal na ministerstvo školství několik dotazů týkajících se mimo jiné toho, zda tak malý počet žáků, kteří přestoupí přestoupí na běžnou základní školu, nemůže být považován za nevydařený pokus o inkluzi, “protože za úspěch se vydává to, že se v podstatě nic nezmění”.

Odpověď z ministerstva školství zní: “Protože se jedná o odhady, MŠMT je nebude v tuto chvíli hodnotit. Každopádně, podle přechozích šetření České školské inspekce již nyní vzdělává inkluzivně cca 80 procent škol, žádný dramatický nárůst ministryně školství ani její kolegové nepředpokládali – odhad učiněný společně s kraji tuto perspektivu jen potvrdil. Počet dětí přecházejících z praktických škol do základních není sice nikterak ochromující, i přesto chce MŠMT poskytnou maximální součinnost školám, pedagogům a rodičům. A především zajistit finanční prostředky 80 procentům škol, které již nyní společné vzdělávání prováděly, jen si musely poradit samy a mnohdy doplácet podpůrná opatření ze svého, případně na ně dopláceli samotní rodiče. Tato praxe teď skončí.”

Kraje ve svých odhadech vycházejí z prohlášení rodičů, kteří měli do konce května nahlásit, na kterou školu své dítě od září umístí. Zhruba 52 tisíc dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se podle České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) se vzdělává v běžných školách již nyní.

Nejvíce dětí z praktických škol přijde na běžnou základní školu ve Středočeském kraji a v Praze, dohromady jde zhruba o 150 žáků. V dalších krajích jsou to často jen jednotlivci a například Plzeňský kraj neočekává přechod žádného žáka.

V souvislosti s praktickými školami čelí Česká republika dlouhodobě kritice evropských orgánů a různých neziskových organizací, že se v nich vzdělává příliš vysoký podíl romských žáků. Mezi dětmi s diagnózou lehkého mentálního postižení jsou romské děti zastoupeny častěji, než odpovídá jejich skutečnému podílu v populaci, což ukazuje na systémová pochybení, varují zastánci integračních a inkluzivních postupů.

Nárok na vzdělávání ve spádové škole mají děti s různým druhem handicapu od roku 2005. Podle údajů České školní inspekce mají nějaké zkušenosti se začleňováním takových žáků čtyři pětiny základních škol. Novela zavádí nárokové financování podpory pro tyto děti, např. na fungování asistenta pedagoga ve třídě, ze státního rozpočtu, což zlepší podmínky pro školy, které tyto  žáky vzdělávají.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon