VÝZKUM: Pouhých 71 vět o Romech v učebnicích pro ZŠ. Chybí objektivní informace, navíc ty, které tam jsou podporují stereotypy
V učebnicích na českých základních školách chybí úplné a objektivní informace o Romech, navíc většina informací podporuje stereotypy. Vyplývá to z výzkumu Romského vzdělávacího fondu, Rady Evropy a Institutu Georga Eckerta, který proběhl ve 20 evropských zemích. Cílem tohoto výzkumu bylo analyzovat zastoupení Romů ve školních osnovách a učebnicích používaných v primárním a sekundárním vzdělávání nejen v České republice. Zkoumány byly učebnice pro žáky základních škol 5. až 9. ročníku a některé pro studenty středních škol. Celkem z 38 zkoumaných učebnic v České republice se pouze 11 zmiňuje o romských tématech.
“Jen v 11 knihách je několik pasáží o Romech. Všechny objevené texty obsahují 1080 slov v 71 větách. Rom jako slovo je zmíněno jen 52krát. Většina pasáží, konkrétně 7 textů, pochází z učebnic dějepisu a jsou zde uvedeny v souvislosti s tématem druhé světové války, v souvislosti s holocaustem Židů, kde jsou také stručné poznámky o genocidě Romů,” uvedl pro server Romea.cz Tomáš Ščuka, který realizoval výzkum v České republice.
V učebnicích občanské výchovy jsou Romové zmiňováni v tématech souvisejících s národnostními menšinami, právy menšin a diskriminací. Podle výzkumu zeměpisné knihy představují Romy pouze v numerické podobě.
Tomáš Ščuka upozorňuje, že celá řada informací o Romech v učebnicích je stereotypních.
“Romové uznávají jiné hodnoty, než většinové obyvatelstvo České republiky. Velice významná je pro ně rodina. Obvykle žijí se svou početnou rodinou pohromadě v jedno domě nebo v jedné čtvrti. Největším trestem pro Roma bylo vždy jeho vyloučení z rodiny. Od konce 20. století sílí snahy o lepší začlenění Romů do společnosti. Vznikají romské kulturní a vzdělávací spolky, organizují se celosvětové sjezdy Romů apod.“ Říká se, že Romové mají rytmus v těle, většina z nich krásně zpívá. Hudba byla a dodnes je zdrojem jejich obživy,” uvádí Ščuka jeden z příkladů popisu Romů v učebnici.
“Autoři zde mluví o Romech jako o homogenní skupině. Jsou použity biologické předsudky, protože Romové podle textu mají biologický předpoklad pro tanec, hudbu, apod,” vysvětluje Tomáš Ščuka, který si dle výsledků výzkumu myslí, že je potřeba učebnice a osnovy v této oblasti zrevidovat.
Výzkumníci doporučují, aby autoři učebnic a nakladatelství zahrnuli romské organizace a autory do jejich autorských skupin. Podle nich je důležité odstranit z učebnic zavádějící informace o Romech, omezit stereotypy, uznat přínos Romů pro společnost a uvést předsudky na pravou míru.
Je nutné vyvinout jasné cíle, pokud jde o kritické myšlení o rasismu a diskriminaci, aby se zabránilo poskytovat příležitost k budování nebo posilování stereotypů nebo diskriminace.