Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Vědecký výzkum rozboural stereotypy o Romech: Žádné rozdíly v negativním chování mezi romskými a českými žáky

02. května 2016
Čtení na 2 minuty
Ilustrační FOTO: Wikimedia Commons

Podle nové studie provedené v University of Kentucky ve spolupráci s
Psychologickým ústavem AV ČR a

publikované v prestižním časopise Journal of Criminal Justice
nebyly
nalezeny žádné rozdíly v užívání alkoholu, krádežích a školních přestupcích mezi
romskými a českými žáky navštěvujícími stejné školy. Informoval o tom

server Akademie věd České republiky
.

“Věříme, že naše studie přináší výsledky, které jsou v rozporu s poměrně
rozšířeným negativním pohledem na romskou mládež. Oproti očekávání romské děti v
naší studii neuváděly vyšší míru užívání alkoholu, krádeží nebo školních
přestupků ve srovnání s českými neromskými vrstevníky,“ říká prof. Alexander T.
Vazsonyi z University of Kentucky, první autor nové studie, která byla
zveřejněna v Journal of Criminal Justice, špičkovém kriminologickém časopise.
 
Data byla shromážděna týmem z Psychologického ústavu AV ČR, vedeným prof.
Markem Blatným. Do výzkumu bylo zahrnuto několik základních škol v Brně, Jihlavě
a Ostravě. Soubor obsahoval 239 romských žáků a 139 neromských žáků. Studie se
zabývala tím, jak pozitivní a negativní výchova a sebekontrola žáků ovlivňuje
jejich problémové chování, konkrétně užívání alkoholu, krádeže a školní
přestupky.

Výsledky ukázaly, že výchova má u romských i neromských rodin velmi podobnou
funkci – vysoká míra pozitivní výchovy souvisela s vysokou úrovní sebekontroly
dětí, přičemž vysoká sebekontrola dětí byla spojena s nižší mírou problémového
chování. Mezi romskými a českými dětmi nebyly rovněž nalezeny rozdíly v celkové
míře problémového chování.
 
Romské i neromské děti zařazené do studie
pocházely z rodin s podobným zázemím – většina rodičů měla ukončené
středoškolské vzdělání a byla zaměstnaná.

“Studie se zaměřovala na romské adolescenty z více ,integrovanéhoʻ prostředí,
kteří navštěvují běžné základní školy. Tato část romské populace neodpovídá
stereotypu typického Roma a často bývá ve výzkumech opomenuta, ačkoli se může ve
skutečnosti jednat o většinovou část romské populace. Věříme proto, že tato
studie poskytuje přesnější obraz vývojových charakteristik romských adolescentů
ve srovnání s pracemi, které se zaměřovaly výhradně na nejrizikovější skupiny,“
uzavírá Gabriela Kšiňan Jiskrová, doktorská studentka na University of Kentucky
a druhá autorka studie.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon