Sociolog Daniel Prokop: exekuce úzce souvisí s neúspěšností dětí ve vzdělávání
Speciál Českého rozhlasu Plus tentokrát patřil rozdílné úrovni školství v Česku. Nejhorší výsledky mají studenti na Ústecku a Karlovarsku, nejúspěšnější jsou naproti tomu žáci v Praze nebo Jihomoravském kraji. Proč? A je školství tématem pro politiky?
V Karlovarském a Ústeckém kraji nedodělá střední školu asi 17 procent studentů, množství dětí pak nedokončí ani devět tříd základní školy, upozorňuje Daniel Prokop, sociolog a zakladatel společnosti PAQ Research. „Úplně nejlepším ukazatelem, ze kterého odhadnete neúspěšnost dětí ve vzdělání, je míra exekucí. To rodinu hrozně destabilizuje: stěhuje se, žije ve stresu…“ vysvětluje Prokop.
Pozitivnějšímu vývoji brání také nedostatek kvalifikovaných učitelů nebo podpůrných profesí, jako jsou školní psychologové. A souvislost má i špatné strategické plánování.
„Karlovarský kraj v roce 2019 udělal strategii na základě aktuální poptávky,“ uvádí sociolog příklad s výtkou, že kraj nepřemýšlel v delším horizontu a nezohlednil rozvoj oborů s uplatněním do budoucna. „Plánujeme podle minulosti a to je problém.“
Neúspěchy školství se přitom odráží i do dalších oblastí. Nedokončená střední škola znamená podle odborných studií obrovské náklady pro stát. „Jste častěji nezaměstnaný a chudý, kvůli tomu pak i častěji nemocný, a tím zahlcujete zdravotní systém. Plynou z toho i vyšší náklady na justici, vězeňství a tak dále,“ vypočítává Prokop.