Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Sdružení IQ Roma servis poskytlo v roce 2012 služby více než 2000 klientům

01. března 2013
Čtení na 3 minuty
Nevládní nezisková organizace IQ Roma servis uskutečnila v brněnském divadle Reduta svoji první benefici pro podporu svého charitativního a stipendijního programu Gendalos. (FOTO: IQ Roma servis)

V roce 2012 došlo ke změně struktury činnosti organizace. IQ Roma servis se
cíleně zaměřil na 3 hlavní programy přímé práce a jeden nepřímý. Oproti roku
2011 narostl počet klientů o 4 %. V uplynulém roce poskytoval IQ Roma servis služby
více než 2000 klientům v Brně a obcích Jihomoravského kraje. V praxi to
znamenalo více než 30 000 kontaktů s klienty.

Mezi úspěchy organizace patří i
úspěšné spuštění nadačního programu Gendalos (www.gendalos.cz),  jehož patronkou
se stala herečka Anna Polívková a fotograf Jindřich Štreit. Nadační program
obdržel v loňském roce celkem 81 000 Kč a podpořil 11 klientů.

Důležitou
součástí roku 2012 v IQ Roma servisu se stalo také vytvoření vzdělávací
instituce Akademie Diversitas (www.akademie-diversitas.cz), která navazuje na
projekt Vzdělání je cesta. Prostřednictvím tohoto projektu zaměstnanci, jež se
stali dlouholetou praxí experty na daná témata, úspěšně šířili své názory a
metody práce. Podařilo se jim proškolit více než 250 pracovníků z 5 regionů ČR.
Velké poděkování patří také 66 dobrovolníkům, kteří v roce 2012 spolupracovali s
občanským sdružením IQ Roma servis z toho 2/3 v rámci doučování.

Stěžejním tématem Programu Pro Společnost bylo téma zaměstnanost. Toto téma IQ
Roma servis propagoval zejména prostřednictvím provokativní kampaně „Romové
pracují a chtějí pracovat“. Cílem kampaně bylo poukázat na špatnou pověst Romů,
která jim brání získat práci a současně šířit mezi českou veřejností i příběhy
Romů/ek, kteří jsou samostatnými a hrdými občany a jako mnozí další běžně
pracují. Kampaň měla několik linií-plakáty umístěné v pražském metru, webovou
prezentaci www.mypracujeme.cz, rádiové spoty nebo fotosoutěž, která vyústila ve
výstavu. Kampaň navazující na předešlou kampaň Neviditelní se setkala s velmi
dobrými ohlasy a tudíž se s tématem a modifikací kampaně bude pracovat i v roce
2013. Značku Ethnic Friendly zaměstnavatel (www.ethnic-friendly.eu) udělil v
roce 2012 IQ Roma servis ve spolupráci s o. s. ROMEA 7 zaměstnavatelům.

Ve spolupráci s Veřejným ochráncem práv jsme realizovali 2 testingy v rámci
diskriminace, z nichž jeden měl i mediální ohlas.

Důležitým mezníkem pro celou
organizaci bylo také dokončení prací na nové budově organizace v Brně. Následná
lednová kolaudace úspěšně zakončila naše několikaleté úsilí a s radostí můžeme
oznámit, že celý IQ Roma servis (brněnská pobočka) bude od dubna 2013 na nové
adrese Vranovská 45.

Program Pro Rodiny v roce 2012 využilo celkem 171 klientů. Pravidelně docházelo
69 rodičů s dětmi do Denního centra pro rodiny s dětmi, z toho 13 v Břeclavi.
Kromě zvyšování znalostí a kompetencí rodičů v oblasti zdravotní péče,
výchovných postupů a orientaci v ekonomickém a sociálním systému poskytovaly
pracovnice rodičům také poradenství a přípravu na výběr vhodné Mateřské školy
pro jejich děti. V tomto programu se podařilo 16 dětem nastoupit na
nesegregovanou MŠ. Úspěšnost toto výsledu je také vlivem opakované realizace
kampaně „Dža andre lačhi škola“. V obcích JMK, kde organizace působí, se
podařilo také intenzivně navázat a rozvíjet spolupráci s OSPODy (odbor
sociálně-právní ochrany dětí).

Program Pro Mladé se zaměřuje na 2 hlavní témata svých služeb. Prvním tématem je
Vzdělávání a profesní ambice, kde se vzdělávacích a výukových aktivit zúčastnilo
537 klientů/tek. Konkrétně do doučování bylo zapojeno 210 klientů/tek, z toho
124 dlouhodobě. Druhým je Prevence a rozvoj osobnosti, kam patří i nízkoprahové
zařízení pro děti a mládež, jehož služeb využilo 439 klientů z Programu Pro
Mladé.

Program Pro Dospělé řešil nejvíce 3 klíčová témata. „V minulém roce jsme měli
1337 klientů, z toho 696 v rámci odborného sociálního poradenství. Tradičně
nejvíce klientů/tek spadalo do problematiky bydlení v celkovém počtu 550
klientů/tek. Při „hledání bydlení“ se nám podařilo pro 29 klientů/tek získat
nájemní/podnájemní smlouvu na soukromém trhu. Dlouhodobě vzrůstá počet klientů/tek,
kteří řeší problémy zadluženosti. V loňském roce jsme tento problém řešili u
celkových 498 klientů/tek“, řekla vedoucí programu Mgr. Lenka Mrkvánková
Maléřová. Posledním klíčovým tématem je zaměstnanost. Z 349 klientů/tek se ve
spolupráci s námi se podařilo najít zaměstnání 44 klientům/kám.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon