Rada Evropy: V Česku je stále příliš mnoho romských dětí ve "zvláštních školách"
Podíl romských žáků ve „zvláštních školách“ je v České republice stále nepoměrně vysoký, ale pozitivní změnu by mohla přinést opatření usilující o inkluzivní vzdělávání, tedy zařazování všech dětí do běžných škol. Usnesl se na tom dnes výbor delegátů ministrů Rady Evropy (RE).
Orgán RE, který sdružuje velvyslance při RE, každoročně na jednom ze svých zasedání posuzuje, jak se Praha řídí rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007. Soud v něm Českou republiku odsoudil za diskriminační zařazování romských dětí do speciálních škol.
V dnešním hodnocení výbor RE konstatoval, že nástroje, které předpokládá akční plán inkluzivního vzdělávání z roku 2012, jsou uplatňovány, ale vyjádřil znepokojení nad tím, že podle aktuálních statistik je podíl romských žáků ve zvláštních třídách nadále příliš vysoký, sdělil agentuře ČTK velvyslanec ČR při Radě Evropy Tomáš Boček.
Výbor uvítal legislativní změny, které vyplývají z připravovaného
školského zákona a vyzval české úřady, aby je uplatňovaly a aby v této
oblasti rozšířily svou spolupráci s občanskou společností.
„Chápeme, že boj s diskriminací je komplexní problém, který vyžaduje jak změnu v postojích lidí, tak změnu zákonů – a plnou podporu občanské společnosti,“ řekl k tomu zástpce generálního tajemníka Rady Evropy pro romské záležitosti Ulrich Bunjes.
Bunjes dodal, že počet žáků (romských i „ne-romských“) ve speciálních školách a třídách v posledních letech neustále klesá – ze 17 755 v roce 2008 na 10 695 v roce 2014. „Ale chtěli bychom vidět větší pokrok, pokud jde o romské děti,“ pokračoval. „Podíl romských dětí ve speciálních školách a třídách se totiž za poslední školní rok zvýšil ze 28,2% na 32,4%. A zároveň klesl podíl romských dětí ve školách hlavního vzdělávacího proudu – 10,3% na 9,5%.“
Výbor vyzdvihl nutnost lépe kontrolovat způsob hodnocení školáků v ČR a jejich doporučování pro běžné vzdělávání. Příslušné české úřady mají nejpozději do 1. září tohoto roku poskytnout informace o strategii, kterou hodlají uplatňovat podle nového zákona a do 5. února příštího roku mají dát k dispozici aktuální statistiky týkající se romských žáků v třídách dětí s mírným mentálním postižením.
Výbor delegátů ministrů má situaci na základě informací, které očekává od České republiky, znovu posoudit na své schůzi v červnu příštího roku.