Projekt Romský mentor bude také v Jihlavě
Od září do prosince tohoto roku měli děti v Ostravě a Dolním Podluží možnost navštěvovat volnočasové aktivity, které vedou romští lektoři. Chlapci ze základní školy v ulici Karasova se zlepšovali ve fotbalu, dívky pod vedením baletky Bibiany Polákové nacvičovaly choreografii na hudbu P. I. Čajkovského a v Dolním Podluží si na závěr roku připravili pro své příbuzné a sousedy divadelní představení.
Děti z Dolního Podluží dostaly možnost prezentovat svůj kroužek, který si pojmenovali Terabithia, dokonce i v Českém rozhlasu, kam přijali pozvání moderátora a herce Petra Vacka. V pořadu Klub Rádia Junior v pátek 29. září mluvily o tom, jak se věnují přípravě divadelních scének a představení, a to včetně výroby kulis, kostýmů a rekvizit. Popisovaly například, jakým způsobem zpracovávají do představení témata jako šikana, diskriminace, rasismus.
Baletky v Ostravě nacvičovaly choreografii na hudbu Čajkovského
„S některými děvčaty se scházíme s menšími přestávkami již několik let. Některé přicházejí, jiné zůstávají, ale na všech je vidět, že je společné chvíle a příprava taneční choreografie moc baví,“ pozoruje s uspokojením zaujetí svých svěřenkyň jejich lektorka tance, romská absolventka taneční konzervatoře Bibiana Poláková.
Rok 2017 sice končí, ale volnočasová setkání dětí v Ostravě, v Dolním Podluží a nově také v Jihlavě s novým rokem pokračují. Již teď začínají děti v pod vedením lektorky Pavlíny Hejdukové nacvičovat muzikál Pomáda a Denisa Karastojanová se připravuje na vedení dětí, které budou mít na Základní škole v Jungmannově ulici zájem o tanec, a to ve všech jeho podobách, od tradičních čardášů po latinu a streetdance či twerk.
Díky dotaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (programu na podporu integrace romské komunity) a Nadace Agrofert se české a romské děti mohou ve svém volném čase věnovat sportu a umění i nadále.
Projekt Romský mentor organizace ROMEA, o. p. s., se dlouhodobě snaží zajišťovat dětem z vyloučených lokalit volnočasové aktivity pod vedením romských lektorů. Kromě rozvoje dovedností si děti osvojují i skupinovou spolupráci a sociální kompetence, pozitivní vzor úspěšné romské osobnosti je pak motivuje k rozvíjení představ o své vlastní budoucnosti a snaze o úspěšnou profesní dráhu.