Plzeňská základní škola pomáhá dětem s integrací pomocí hudby. Patronem je operní pěvec Miro Bartoš
Integrovat děti ze sociálně ohrožených skupin a vyloučených lokalit prostřednictvím hudby a zpěvu se pokouší v plzeňské 16. základní škole. Škola se zapojila do česko-slovenské iniciativy OnStage. Vznikl pěvecký sboru Duháček, kde se děti učí zpěvu a také hře na rytmické nástroje. Kroužek je pro děti zdarma a vede ho absolventka muzikálového herectví, lektorka zpěvu muzikálového studia Divadla J. K. Tyla a herečka Nikola Kubešová, řekla ČTK radní odpovědná za školství Lucie Kantorová (ANO).
Inspiraci pro zapojení do programu získala Plzeň v Brně, kde začali s pilotní částí projektu. Postupně se kromě Plzně přidal ještě Broumov a Neratovice, ze Slovenska například Nitra, Banská Bystrica nebo Trenčín. Prvotní myšlenka, propojit děti ze znevýhodněného prostředí pomocí hudby, pochází ze Španělska.
“Duháček začal fungovat v říjnu loňského roku. Od začátku školního roku jsem pravidelně malé žáky na 16. základní škole navštěvovala a podporovala. Jejich celoroční snaha vyvrcholila letos 14. června, kdy si nastudovali hudební pásmo společně se svým patronem Miro Bartošem na oceňování nejlepších zaměstnanců mateřských a základních škol, které město Plzeň zřizuje,“ uvedla v tiskové zprávě radní pro oblast školství Lucie Kantorová.
“Chtěla bych poděkovat Miro Bartošovi, sólistovi plzeňské opery, který si sbor vzal pod svoji patronaci a pravidelně děti navštěvoval a trénoval s nimi,” dodala Kantorová.
Hudba má žákům pomoci udržovat sociální kontakty a dát jim možnost dobře vyplnit volný čas. Projekt je zaměřen na několik cílových skupin, o jejichž inkluzi 16. základní škola usiluje – na děti z romské komunity, na děti cizinců a na sociálně znevýhodněné děti majority žijící v neúplných rodinách, na ubytovnách a podobně.
Cílem projektu je podle Kantorové pravidelná výuka minimálně deseti dětí ve sboru Duháček. Dalším cílem je rozšíření hudebních aktivit na druhý stupeň základní školy a zapojení minimálně deseti žáků.
“Cílem města ale je, aby pěvecký sbor fungoval i po ukončení projektu. Zároveň chceme vytvořit vhodné podmínky pro důstojné fungování sboru. Využít hudební vzdělávací programy k podpoře společenských změn patří v našem českém kontextu k novinkám. Věřím, že našemu městu se to podaří a že se to osvědčí,“ dodala Kantorová.