Nová škola: Nový projekt pomůže školám v Krásné Lípě a ve Šluknově v motivaci sociálně znevýhodněných žáků a komunikaci s nimi i jejich rodiči
Díky novému projektu organizace Nová škola začaly ve školách v Krásné Lípě a ve Šluknově nově působit školní asistentky a asistentky pedagoga. Součástí projektu jsou i motivační besedy s romskými studenty, fotoworkshopy zakončené podzimními výstavami a neformální setkání rodičů s pedagogy.
Krásná Lípa i Šluknov patří mezi regiony, kterým na nedávno zveřejněné Mapě vzdělávacího ne/úspěchu, kterou připravila výzkumná agentura PAQ research, patří tmavě červená barva. Ta značí, že jde o místo s velmi vysokým počtem vzdělávacích problémů na základních školách. Z tohoto i řady dalších důvodů do těchto míst zaměřila svou pozornost organizace Nová škola, o.p.s. se svým novým projektem nazvaným „Džas dureder“ (Jdeme dál).
„Chceme díky tomuto projektu navýšit kapacity škol k individuální podpoře sociálně znevýhodněných žáků a posílit komunikaci a spolupráci s jejich rodiči. Intenzivní podpora a vstřícná komunikace totiž mají přímý vliv na motivaci k dalšímu vzdělávání,“ shrnuje hlavní cíle projektu jeho koordinátorka Barbora Šebová z Nové školy.
Kromě výše zmíněného zapojení školních asistentek a asistentek pedagoga jsou součástí projektu i motivační besedy s romskými studenty, protože mnoho sociálně znevýhodněných žáků v těchto školách pochází z historických důvodů právě z romských rodin. Na konci února tak Nová škola ve spolupráci s organizací Romea uspořádala první setkání s žáky 7. a 8. ročníků. Vedl je Štefan Balog z organizace ROMEA o. p. s, který žáky zaujal nejen svým životním příběhem, ale i otevřeným přístupem.
Žáci obou škol se v debatě setkali s dalšími třemi studenty, kteří jim vyprávěli o tom, jaké překážky museli překonat, aby dosáhli svých snů a cílů. „Zároveň je však upozornili na to, že člověk není nikdy sám a nesmí se bát říci si o pomoc. Naše žáky setkání velmi zaujalo a mnozí se při něm zapojili do diskuze o svém dalším studiu, plánech a snech,“ popisuje debatu paní Churáčková, nová asistentka pedagoga ve škole v Krásné Lípě.
„Děti měly o debatu opravdu zájem, řešili jsme s nimi možnosti podpory ze strany rodiny a další překážky, na které narážejí. Asi deset z nich si mě už přidalo na Instagram, takže můžeme být dále v kontaktu. Někteří z nich se třeba časem stanou našimi stipendisty,“ shrnuje své dojmy z debaty Štefan Balog z organizace Romea.
Výuka pohybem, fotoworkshopy a rodičovské kavárny
Další aktivitou projektu byl seminář kinestetického učebního stylu vedený lektorkou a ředitelkou ZŠ F. Bayera v Kopřivnici, Vlastou Gerykovou. Mezi pedagogy i asistenty sklidil velmi pozitivní ohlas, pochvalovali si jeho konkrétnost a praktičnost. Dozvěděli se z něj řadu nových informací o možnostech výuky pohybem a mohli si je rovnou i vyzkoušet.
Aktivity, které si účastníci ze semináře odnesli, mohou využít ve výuce i během odpoledního doučování, v odpoledních klubech nebo během plánovaného letního příměstského tábora. Součástí projektu budou i fotoworkshopy s umělci ze světoznámého fotografického spolku 400 ASA. Ty mají na podzim příštího roku završit lokální výstavy a po novém roce 2024 i závěrečná výstava v Praze.
Během dvouletého projektu se na školách v Krásné Lípě a ve Šluknově budou konat i besedy s romskými autory a neformální rodičovská setkání s pedagogy neboli „rodičovské kavárny“. Během celé doby trvání projektu budou žáci obou škol intenzivně podporováni v přípravě na vyučování – od předškoláků až po ty, kteří budou zakončovat základní školu.
„Máme dva roky na to, abychom v těchto školách co nejvíce podpořili vstřícnou, respektující a proaktivní komunikaci s žáky i jejich rodiči. Právě ta totiž, jak se nám na mnoha jiných místech osvědčilo, dokáže prolamovat ledy a umožňuje všem zúčastněným „jít dál“,“ odkazuje na název projektu Barbora Šebová z Nové školy.