Nadace OSF Praha se shoduje se Šabatovou: Přípravné třídy nejsou dostačující alternativou mateřským školám
Nadace Open Society Fund Praha, která se věnuje mimo jiné inkluzivnímu
vzdělávání, rovněž nesouhlasí s možností absolvovat povinný poslední rok
předškolního vzdělávání také v přípravných třídách. Stejně jako veřejná
ochránkyně práv Anna Šabatová v tom vidí hrozbu segregace sociálně znevýhoděných
dětí do přípravných tříd, sdělila mluvčí nadace Jitka Rabitsch Adamčíková.
Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) už po
pátečním vyjádření ombudsmanky tuto interpretaci odmítl.
Po schválené novele školského zákona se přípravné třídy od příštího školního
roku otevřou všem dětem. Nadace Open Society Fund je ale považuje za
"nedostatečný a zástupný nástroj podpory". Odkazuje na výsledky analýzy zadané
ministerstvem školství v roce 2009, podle nichž vliv přípravných ročníků na
zvýšení šancí dětí na kvalitní vzdělání není tak silný jako v případě mateřských
škol.
V současné době bývají často zřizovány při základních školách praktických
nebo školách s převahou romských žáků, což může přinést negativní důsledky.
"České školství se potýká s problémem segregace nejen v praktických školách, ale
také v běžných základních školách. Ministerstvo školství zatím nepředložilo
řešení, jak bude chtít zamezit vzniku segregovaného školství na úrovni
mateřských škol a přípravných tříd. Podle současného návrhu zákona hrozí velké
nebezpečí, že nám budou vznikat romské přípravné třídy při segregovaných
školách, zatímco mateřské školy budou bez romských dětí," uvedl v tiskové zprávě
výkonný ředitel nadace Robert Basch.
Dalšího segregování se obává i veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová. "Je
velmi nebezpečné to založit ve dvou liniích, protože tím vzniknou dva proudy,
které už se pak nikdy nespojí," upozornila Šabatová 20.4.2015 na panelové
diskusi na téma rovného přístupu ke vzdělávání. Šabatová je přesvědčena,
že při jediném povinném roku předškolního vzdělávání je důležité, aby se pro
všechny děti takové vzdělávání odehrávalo v mateřských školách.
Místo přípravných tříd by měly být mateřské školy podporovány v tom, aby
chtěly a uměly pracovat i s dětmi se zvláštními vzdělávacími potřebami včetně
těch sociálně znevýhodněných. Ministr Chládek ale v pátek zdůraznil, že
přípravné třídy v žádném případě nikoho nesegregují.
Ministerstvo školství počítá se zavedením povinného roku předškolního
vzdělávání od září 2017. Slibuje si od toho, že tím zejména děti z málo
podnětného rodinného prostředí dostanou šanci dohnat svůj handicap před vstupem
do první třídy. Zavedením tohoto opatření by se také mohl snížit počet odkladů
školní docházky.