Na koupališti Brná v Ústí nad Labem pracují romští plavčíci a plavčice. Návštěvníci reagují pozitivně
Termální koupaliště Brná v Ústí nad Labem zaměstnalo několik Romů na pozici plavčíků a také šatnáře. Podle Martina Maty, ředitele příspěvkové organizace Městské služby Ústí nad Labem, které koupaliště provozuje, návštěvníci na zaměstnané Romy reagují velmi pozitivně. Právě v letních měsících došlo minulý rok na některých koupalištích ke konfliktům mezi Romy a dalšími návštěvníky. Koupaliště Brná pak čelilo lživým zprávám, že se zde do bazénu vykálel Rom.
Podle Martina Maty nebyli romští pracovníci vybírání nijak cíleně. “Všichni se přihlásili sami – a to na náš inzerát, který byl vyvěšen na sociálních sítích, v městské hromadné dopravě, dále na UJEP a Úřadu práce. Všichni prošli řádným výběrovým řízením. Mají chuť pracovat,” uvedl pro server Romea.cz Mata.
“Na Koupališti v Brné pracují celkem 2 romští plavčíci, 1 plavčice a návštěvníci areálu se mohou setkat i s panem šatnářem – rovněž Rom, který v případě potřeby zastává úklid a další drobné práce. V jednání je spolupráce s romským zahradníkem,” řekl Martin Mata, podle kterého spolupráce s romskými zaměstnanci probíhá naprosto ukázkově a k oboustranné spokojenosti.
“Spolupráci velmi vítáme, přispívá k zajištění lepší morálky mezi návštěvníky koupaliště. Tito naši zaměstnanci totiž – kromě jiného – disponují i romským jazykem, tím pádem je jednodušší se s některými návštěvníky domluvit či cokoliv vysvětlit. Stávalo se, že naši romští spoluobčané našim pracovníkům nerozuměli. Je tedy zajištěna daleko efektivnější komunikace,” dodal pro server Romea.cz Martin Mata.
To potvrzuje i jeden z romských plavčíků Robert Šenki. Romština mu už přímo při práci pomohla, když uklidňoval jednoho hlučnější romského muže. “Češtin ana něj nefungovala, ale jakmile jsme na ně začal mluvit romsky, tak se rychle uklidnil a uvědomil si že by se takto chovat neměl,” popsal pro server Romea.cz jeden z konfliktů, který musel řešit.
“Jak u romských tak i u českých návštěvníků budím větší respekt. S kolegy se snažíme, aby u bazénu bylo bezpečno a příjemně. Romové k někomu ze svých řad přistupují mnohem lépe, když je za něco napomene nebo je upozorní,” dodal Robert Šenki s tím, že s českými návštěvníky vychází úplně stejně dobře jako s romskými.
“Reakce návštěvníků jsou veskrze pozitivní, romští pracovníci jsou přijímáni bez problémů,” dodal na závěr pro server Romea.cz Martin Mata, ředitel příspěvkové organizace Městské služby Ústí nad Labem, které koupaliště provozuje.