Ministr Herman: O odstranění vepřína v Letech vláda s akcionáři intenzivně vyjednává, vůle je na obou stranách
Týdeník Respekt přinesl rozhovor Kateřiny Šafaříkové s ministrem kultury Danielem Hermanem. Bývalý katolický kněz, poslanec (KDU-ČSL) a ředitel Ústavu pro studium totalitních režimů se vyjádřil mimo jiné k tématům vepřína na místě bývalého romského tábora v Letech u Písku, k problematice uprchlíků či ke svému dlouhodobému osobnímu přátelství s Danielem Landou a Jiřím Komorousem.
Hned zkraje rozhovoru připomněla redaktorka ministrovi, že se jako vůbec první člen české vlády zúčastnil sjezdu Sudetských Němců. "Nejvyšší čas, aby nějaké takové gesto od české vlády přišlo, poté, co oni učinilï krok směrem k nám, když ze svých stanov odstranili veškeré majetkové nároky ve vztahu k ČR," vysvětlil Herman s tím, že se obecně řídí heslem neuchylovat se v politice k populistickým krokům.
V další otázce redaktorka připomněla, že oproti někdejšímu příslibu vlády, že se pokusí vyřešit otázku vepřína, který se dosud nachází v místech, kde byli během 2. světové války vězněni Romové, je současná situace zdánlivě neměnná, ministr jí však oponoval, s tím, že intenzivní jednání o odkupu jsou stále na pořadu dne.
Podle jeho slov je vůle dohodnout se na obou stranách – tedy jak na straně vlády, tak akcionářů vepřína. Naznačil též, že hlavní zádrhel spočívá zejména v ceně objektu, u níž se "představy zatím liší v řádech." Konkrétní částka podle jeho vyjádření dosud nepadla.
Na otázku, zda ministr řešil otázku vepřína s Andrejem Babišem ministr
odpověděl, že toto téma jednou nadnesl. Místopředseda vlády prý "vyjádřil
předběžné pochopení pro to, že je vepřín v tomto místě potřeba zrušit."
Kromě
varianty odkupu zvažuje vláda také možnost výstavby náhradní farmy. Jak ale Daniel Herman uvedl, konkrétnější být vzhledem k probíhajícím jednáním zatím nemůže.
Na otázku ohledně časového horizontu příslušných rozhodnutí odpověděl ministr, že doufá ve vyřešení celé otázky do konce mandátu současné vlády. Fakt existence vepřína přitom označil za "obrovské selhání v porevolučním vyrovnávání se s naší minulostí."
V dalším průběhu rozhovoru se redaktorka dostala též k otázce radikálně odlišného přístupu papeže Františka, respektive českého kardinála Dominika Duky k otázce přístupu k tzv. uprchlické krizi. Ministr kultury vyjádřil v odpovědi pochopení pro obě strany.
"Podle mého názoru je nutné ctít a praktikovat princip solidarity. Jestliže jsou lidé ochotni obětovat životy své a svých nejbližších, aby se dostali z nějaké situace, potom ta situace musí být tak strašná, že i tato děsivá alternativa cesty přes moře je pořád ještě méně děsivá než to, z čeho odcházejí," poznamenal.
Ve druhé polovině rozhovoru přišla řeč také na Hermanovo dlouholeté přátelství s kontroverzním hudebníkem/ performerem Danielem Landou či současným brigádním generálem a šéfem Útvaru pro ochranu ústavních činitelů Jiřím Komorousem, který je znám svými někdejšími styky s StB.
"Každý z nás je člověk, který se vyvíjí. Jsme na cestě a já jsem poznal celou řadu lidí, kteří ve svém životě, ostatně včetně mě, přehodnotili určité postoje. A já si opravdu vážím lidí, kteří to dokážou přiznat, což oba udělali," hájí se ministr.
Když mu redaktorka připomněla text písně Landovy skupiny Orlík z 90.let, který se primitivně naváží do černé pleti, respektive "slavnou" skladbu Orlíku Bílý jezdec, argumentoval ministr kultury tím, že šlo údajně o, byť zpětnou, formu Landova protestu proti komunistickému režimu.