Melinda Surmajová, studentka práva a kriminologie: Chci dosáhnout co nevyššího vzdělání v oboru, který mě baví
“Můj táta vždycky říkal, že budu buď prezident, nebo inženýr,” řekl ve vysílání Českého rozhlasu pořadu Večerní host Radiožurnálu student Filip Sivák, jehož snem je poskytovat firmám komplexní řešení v oblasti IT. Společně s Melindou Surmajovou, studentkou prvního ročníku magisterského programu se zaměřením na právo a kriminologii s aspirací stát se političkou či právničkou, hovořili o svém studiu, podpoře rodičů a o tom, jak jim pomáhá nebo pomohl stipendijní program Romského vzdělávacího fondu pro romské vysokoškoláky.
Do studia je doprovodila Yveta Kenety, která koordinuje stipendijní program a nově také stipendia pro romské středoškoláky a studenty VOŠ, oba programy administruje organizace ROMEA.
Filip Sivák, bývalý stipendista a úspěšný student magisterského programu elektrotechnické fakulty ČVUT, mluvil o své cestě za vzděláním, na které ho vždy maximálně podporovali jeho rodiče. Podporu rodičů vidí jako jeden základní pilíř v motivaci ke studiu a druhým je dobrý učitel na základní škole.
“Já jsem měl štěstí na výbornou paní učitelku, fyzikářku, na základní škole v Jirkově, která mě hodně motivovala. Jednou jsem vyřešil příklad ještě dříve, než ho stihla žákům vysvětlit a pak se mi intenzivně věnovala a připravovala mě na fyzikální olympiádu,” podělil se o své zkušenosti s posluchači. “Díky ní jsem si uvědomil, že i já můžu něco dokázat,” uzavřel Filip. Stejně tak jako většina současných romských studentů je i on prvním ve své rodině, kdo získá vysokoškolský titul.
I Melinda se s posluchači podělila o své odhodlání dosáhnout co nevyššího vzdělání v oboru, který ji bude bavit. “Když jsem se nedostala na vysněnou státní univerzitu, šla jsem nejdříve na vyšší odbornou školu, pak jsem se ale rozhodla vystudovat i bakaláře a nyní začnu studovat i magisterský obor.”
Připomenula však, že bez stipendijní podpory by vysokou školu, kde se musí platit školné, vystudovat nemohla. “Moji rodiče mě při studiu podporovat nemohou a náklady bych nepokryla, přestože si přivydělávám na brigádách,“ uvedla Melinda.
I Filip popsal, jak konkrétně pomohlo stipendium jemu. “Stipendium od REF pokryje náklady na jeden semestr, na druhý pak potřebujete peníze od rodičů nebo musíte pracovat. Já jsem měl podporu i od rodičů i jsem pracoval, ale díky stipendiu jsem mohl pracovat méně a více jsem věnoval škole,“ vysvětlil Filip. Nyní se již bez finanční podpory obejde a jak sám řekl: “Rád přenechám své místo jiným, kteří podporu potřebují více.“
Koordinátorka obou programů Yveta Kenety přiblížila posluchačům podmínky, proces a hodnocení žádostí o oba programy, včetně jejich historie. Na otázku, jak vznikl nápad spustit i nový program na podporu středoškoláků, uvedla: “Poptávka po stipendiích i pro středoškoláky vzešla od samotných rodičů, kterým velmi záleží na tom, aby jejich děti studovali. Často jsou ochotni se i zadlužit a díky stipendiu to není třeba.”
Podle Kenety podporuje v České republice Romský vzdělávací fond každoročně přibližně 40 romských vysokoškoláků, což je ve srovnání s ostatními zeměmi stále relativně nízké číslo. “I díky nové finanční podpoře středoškoláků, kterou letos spustila organizace ROMEA za podpory dánské nadace VELUX, však doufáme v postupně vyšší číslo,” dodala Kenety.
Počínaje školním rokem 2016/17 může organizace ROMEA podpořit každý rok celkem 50 romských studentů středních škol a 10 studentů vyšších odborných škol. Kromě finanční podpory jim nabízí také pomoc ve formě doučování.