Marcela Surmajová v projektu Romský mentor: Divadlem k integraci
V projektu Romský mentor, který se letos v Krásné Lípě realizuje na místní základní škole ve spolupráci s občanským sdružením CEDR, působí již druhým rokem mentorka Marcela Surmajová.
Malu Monte, jak si děti svou dramatickou skupinu pojmenovaly, má za sebou od začátku projektu pěkný kus práce. Své celoroční snažení předvedly v létě na 6. ročníku Festiválku malého umění v Rumburku a na závěrečném vystoupení projektu Romský mentor v Praze. A učit se děti mohly od těch nejpovolovanějších – se svým představením Ententýky je navštívili i herci divadla Viola.
Spolupracovat a tvořit
Letos má Marcela Surmajová do mentorského týmu novou posilu – Julii Bomko, která působí rovněž jako sociální pracovnice a odborná asistentka v CEDRu.
„Na projektu mě nejvíce baví jeho různorodost a pestrost, má velký záběr aktivit, které se v jeho rámci dají realizovat. Osobně jsem velkým zastáncem neformálního vzdělávání a myslím, že má velkou budoucnost – umožňuje pracovat nejen s vlohami dětí, ale také s jejich postoji a názory,“ říká Julie.
Mezinárodní projekt úspěšně probíhá zároveň v Bulharsku, Maďarsku, Makedonii a na Slovensku. Do České republiky ho přinesla organizace Open Society Foudnations (OSF) a od roku 2011 ho realizuje občanské sdružení ROMEA.
„Hlavním cílem projektu je přispět k integraci znevýhodněných dětí prostřednictvím realizace volnočasových aktivit z oblasti umění a kultury na školách,“ přibližuje koordinátorka Iva Hlaváčková.
Stěžejním bodem je právě úspěšný romský umělec – profesionál, který se pravidelně setkává se skupinou dětí a podle svého profesního zaměření pro ně ve spolupráci s pedagogem sestavuje program. Díky němu se děti seznamují s konkrétní činností a jejími širšími kontexty, ale hlavně samy také vymýšlejí a tvoří.
Kromě rozvoje dovedností si však děti osvojují i skupinovou spolupráci a sociální kompetence, pozitivní vzor úspěšné romské osobnosti je pak motivuje k rozvíjení představ o své vlastní budoucnosti a snaze o vlastní úspěšnou dráhu. Jednou z hlavních metod práce s dětmi je v projektu Romský mentor zkušenostní učení.
Malu Monte
Účast v projektu je otevřená všem dětem, a tak v neposlední řadě přispívá k vzájemnému poznávání kultury romských a neromských dětí, zvyšuje vzájemnou toleranci a napomáhá integraci ve škole.
„To se mi na tom velice líbí, že jsou aktivity určené všem dětem, že to není jenom pro romské nebo neromské. Mohou se tak navzájem setkávat a i název skupiny tomu odpovídá,“ směje se Marcela Surmajová. „“Ma“ a „Lu“ jsou začátky jmen – moje a kolegyně Lucie, která v projektu v prvním roce působila, a „Monte“ je ten dvoubarevný jogurt, který mají děti rády,“ vysvětluje.
Krásnolipská skupina se zabývá divadlem a vším okolo něj – vymýšlí a píše scénáře, podle kterých svá představení hrají, vyrábějí kostýmy, malují kulisy, zpívají. O všem, co dělají, si společně vyprávějí a baví se o tom, co to znamená.
Více o projektu Romský mentor naleznete na webových stránkách občanského sdružení ROMEA nebo na Facebooku. Projekt plně financuje Open Society Foundations v rámci Programu umění a kultura Budapešť a probíhá v rámci Dekády romské inkluze.