Inspektoři rozdali pokuty za diskriminaci. Zjistili vyšší ceny pro cizince, někde nechtěli obsloužit Romy
Česká obchodní inspekce (ČOI) v druhém čtvrtletí letošního roku provedla 257 kontrol se zaměřením na diskriminaci v obchodech a restauracích. Podezření na diskriminaci spotřebitele bylo zjištěno v 5 případech, tedy téměř ve dvou procentech. Porušení právních předpisů, například kvůli nepoctivosti prodeje, pak bylo zjištěno ve 129 situacích, tedy u každého druhého kontrolovaného podnikatele. Ve druhém čtvrtletí také nabylo právní moci udělení pokuty za diskriminaci v 6 případech v celkové hodnotě 107 000 Kč.
ČOI během kontrol využívala romské inspektory a také kontrolory, kteří velmi dobře ovládají cizí jazyky. Ve dvou restauracích napočítali „cizojazyčným hostům” vyšší ceny při placení, ve dvou dalších je dokonce odmítli obsloužit.
„V jednom případě se jednalo o restauraci, která uváděla, že neobsluhuje migranty, ačkoli k tomu neměla žádný legitimní důvod. Ve druhém případě šlo o realitní kancelář, která odmítla při telefonické poptávce na pronájem bytu spotřebitele ihned poté, kdy oznámil, že je Rom, s tím, že majitelka pronajmout byt Romům nechce,“ popsal pro Český rozhlas mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Inspektoři se při kontrole obchodníků a restauratérů zaměřili mimo jiné také na kontrolu poctivost prodeje. Pochybení odhalili u každého druhého kontrolovaného podnikatele. Restauratéři například nedodržovali správnou míru nápojů, neinformovali spotřebitele o cenách výrobků nebo nedávali účtenky. Za tato porušení předpisů udělila inspekce pokuty v celkové výši 673 tisíc korun.
Pokud se spotřebitel setká s diskriminací – v restauraci nebo v obchodě ho personál například odmítne obsloužit – může se obrátit na policii nebo právě na Českou obchodní inspekci, třeba přes takzvanou e-podatelnu na jejich webových stránkách.