Držitel ceny Grammy Oran Etkin učí děti hudbě i rozmanitosti. V Česku jim přibližuje romskou kulturu
K workshopům pro děti vedených Oranem Etkinem jsem se dostala úplnou náhodou. Po našem prvním odehraném koncertu si myslím, že je to jeden z nejlepších programů, který byl pro děti vytvořen. Newyorský klarinetista Oran Etkin je v České republice již šestým rokem a pod záštitou festivalu Mladí Ladí Jazz tu organizuje své hudební workshopy pro děti s názvem Timbalooloo. Celé dva týdny jezdí s celou kapelou po republice a pořádá koncerty jak pro školy, tak i pro rodiče s dětmi. Letos mohu být součástí tohoto úžasného programu jako zpěvačka a překladatelka.
Co se děti z workshopu naučí?
Jedním z největších cílů je, aby děti zažily nadšení z hudby. Během workshopu představujeme hudební nástroje jako živé osobnosti, a proto je pro děti jednodušší se prostřednictvím hudby vyjádřit. Způsob, jakým děti přemýšlejí o hudbě, je pak dynamičtější, mnohem více osobní a interaktivní.
„Jde také o objevování odlišných kultur. A když vidíme, že jiné kultury jsou v některých ohledech podobné, můžeme se naučit rozdíly mezi kulturami milovat, místo toho, abychom se jich báli,“ říká Oran Etkin. Tím, že je v programu workshopu zahrnuta z velké části hudba jiných kultur, se děti učí, že jsme si všichni rovni a že odlišné kultury nelze chápat jako nadřazené nebo podřazené té naší. “Buď můžeme děti naučit nenávidět, nebo milovat. Myslím, že když ukážete dětem krásu emoce v jiných kulturách, pak přijdou do jiných kultur s očekáváním, že najdou něco krásného,“ přibližuje.
Timbalooloo metoda a struktura workshopů
Oran Etkin je zakladatelem metody Timbalooloo. Nejenže jezdí po celém světě a pořádá workshopy, ale založil také školu v New Yorku, kde s dalšími pedagogy učí děti hře na hudební nástroje. Nejedná se ale o klasické hodiny, jaké známe například tady u nás v uměleckých školách. Myšlenka spočívá v tom, že se děti učí hudbu stejným způsobem, jakým se učí jazyky.
„Malé děti jen poslouchají jazyk a nakonec pochopí všechna pravidla, a aniž by znali veškerou gramatiku, mluví téměř dokonale. To stejné funguje také u některých muzikantů. Když chtějí říct něco svými nástroji, prostě si nástroj vezmou a řeknou to, aniž by museli přemýšlet o nějakých pravidlech,“ říká Oran. Při hodinách učí děti povídat si s nástroji a porozumět jejich jazyku.
Při workshopech Oran využívá svých poznatků z jiných zemí. V České republice se každý rok setkává s romskými muzikanty, se kterými v rámci festivalu Mladí Ladí Jazz vystupuje. Při jednom takovém vystoupení si zamiloval píseň Čaje Šukarije, kterou se rozhodl zahrnout do programu workshopu pro děti. Chtěl by do podvědomí dětí a lidí obecně přinést nějaké informace o romské kultuře a zejména tady u nás je pro něj důležité, aby české děti vnímaly romskou kulturu pozitivně.
„Chci, aby se české děti dozvěděly o romské hudbě pozitivním způsobem a vážily si romské kultury. Myslím si, že pro Romy je velmi důležité slyšet, že jejich kultura je reprezentována úctyhodným způsobem a slyšet, že jejich skvělí umělci jsou respektování stejně, jako všichni ostatní umělci,“ přibližuje umělec, který se snaží ukázat dětem odlišné kultury bez jakéhokoliv strachu, odlišnosti nebo dokonce nenávisti.
Nejbližší workshopy
Letošní rok je velmi speciální v tom, že se zvyšuje kontinuita workshopů – byly vybrány dvě pilotní školy, v Děčíně a v Ostravě, a vyškolili se dva muzikanti, kteří na nich budou po dobu jedenácti týdnů vyučovat metodou Timbalooloo.
Každý rok organizátor akce Nerudný fest cz, o.s. spolupracuje s neziskovými organizacemi zejména v odloučených lokalitách. Jednou takovou je Člověk v tísní o. p. s., která je pravidelným účastníkem na workshopech v Děčíně.
Tento týden můžete workshopy s Oranem navštívit v Děčíně a v Praze, podrobnější informace naleznete zde.