Do 1. tříd speciálních škol míří asi stejný počet dětí jako loni
Do prvních ročníků běžných základních a speciálních škol míří zhruba stejné počty dětí jako v loňském roce, uvedla v tiskové zprávě ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Změny v přístupu ke společnému vzdělávání, které nastanou od září, tak chování rodičů při zápisech na příští školní rok prakticky neovlivnily. Vyplývá to z údajů, které dnes v tiskové zprávě zveřejnilo ministerstvo školství.
Jedná se o hrubou analýzu dat podle stavu ke konci února. Výsledky zápisů podle ní víceméně korespondují s předešlými lety. Patrné je také postupné snižování podílu počtu žádostí o odklad. "Z údajů o zápisech vyplývá, že do běžných nebo speciálních základních škol míří přibližně stejné počty dětí jako loni, což znamená, že se z hlediska novinek vyplývajících z novely školského zákona zatím nemění v tomto ohledu zásadně téměř nic, co by nám signalizovalo velké přesuny dětí," řekla ministryně. Zopakovala, že nová legislativa zajistí jen nárok dítěte na podporu, kterou potřebuje.
Do běžných základních škol letos přišlo k zápisům 150.307 dětí, což je o 2309 (1,6 procenta) více než loni. Vedle demografie to souvisí také se zvýšením počtu základních škol zapisujících do nového školního roku o 33 a s možností účasti dětí na zápisech na více školách, uvedlo ministerstvo.
Do speciálních škol, které zápisy pořádaly, dorazilo 2028 dětí. To je o 74 zapisovaných méně než loni. "To nejspíše souvisí s faktem, že aktuální populační ročník je o něco menší než loňský, přičemž je zde charakteristické, že rodiče většinou nezapisují děti do více takových škol, jako je tomu u zápisů do škol běžných," uvedl úřad.
Změny nastávají ve struktuře zdravotního postižení dětí, které míří do jednotlivých typů škol. Do těch běžných se hlásí nepatrně více dětí s již diagnostikovaným zdravotním postižením s výjimkou tělesného handicapu, kde byl zatím zaznamenán mírný pokles. Do speciálních škol zase míří více dětí s vadami řeči, vývojovými poruchami chování nebo kombinovaným postižením. Ve speciálních školách bylo naopak zapsáno méně dětí s již diagnostikovaným mentálním postižením, meziročně téměř o pětinu.
Podíl zapisovaných se žádostí o odklad se za posledních pět let snížil z 12,3 na současných 10,9 procenta. Toto číslo ale nemusí být konečné, žádost o odložení nástupu do školy mohou rodiče podávat do konce května.