Školní inspekce o "romské třídě" v ZŠ Krásná Lípa: Nevyhovující výuka a složení třídy proti principům inkluze
Česká školní inspekce (ČSI) zjistila při kontrole na základní škole v Krásné Lípě celou řadu nedostatků, mezi ty nejzásadnější patří i špatná
úroveň vzdělávání ve třídě 1. A, do které byly na počátku školního roku zařazeny především romské děti.
Na základě stížností romských rodičů, přijela inspekce na základní
školu do Krásné Lípy na podzim minulého roku. Důvodem
většiny stížností bylo podezřelé soustředění romských dětí do jedné společné třídy. Vzhledem k tomu, že se jednalo o prvňáčky, bylo
otázkou podle jakého klíče jsou děti předem rozdělováni do konkrétních tříd.
Podle inspekční zprávy ČSI ředitelka Ivana Preyová vytvořila tři první třídy.
Pro zařazení žáka do třídy 1. C škola požadovala finanční příspěvek, což
bylo uvedeno v „přihlášce“ a na webových stránkách školy. Podle inspekce
přijímání do této třídy "nebylo založeno na zásadě rovného přístupu ke
vzdělávání a je v rozporu se zásadou bezplatného základního vzdělává ní ve
školách zřízených obcí."
Výběr ze závěrů šetření
Zásadní a na místě neodstranitelné nedostatky
- Ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A
- Škola nezohledňovala individuální vzdělávací potřeby žáků
- Škola nekontrolovala plnění úkolů diferencovaných podle ročníků
- Složení tříd prvního ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se
školním plánem inkluzivního vzdělávání. Postup ředitelky školy vedl k vytvoření
třídy, ve které se vzdělává většina romských žáků - Přijímání k základnímu vzdělávání ve třídě 1. C a vzdělávání žáků opakujících první
ročník není založeno na zásadách rovného přístupu a bezplatného vzdělávání - Kontrola průběhu a výsledků vzdělávání v prvním ročníku a přijímání účinných
opatření ke zlepšení stavu ve škole nefunguje - Komunikace ředitelky školy se zákonnými zástupci žáků třídy 1. A je nevyhovující
Pro zařazení žáků do třídy 1. B byla podle vyjádření ředitelky školy a
předložených podkladů rozhodující docházka do mateřské školy. Do třídy 1. A
zařadila žáky, kteří v době zápisu nenavštěvovali mateřskou školu, žáky s
potřebou podpůrných a vyrovnávacích opatření ve vzdělávání a žáky opakující
ročník.
"Česká školní inspekce zjistila, že výše uvedeným postupem ředitelky školy se
ve třídě 1. A vzdělává většina romských žáků," dává za pravdu romským rodičům
ČSI v inspeční zprávě. Ředitelka však uvedla, že žáky do 1. A nezařadila podle
etnické příslušnosti.
"Toto rozhodnutí neodpovídá záměrům strategických dokumentů MŠMT ‒ Bílá kniha,
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na
období 2015 ‒ 2020, ani principům inkluzivního vzdělávání. Složení tříd prvního
ročníku není v souladu s koncepčními dokumenty školy ani se školním
plánem
inkluzivního vzdělávání," píše se ve zprávě.
Ředitelka školy se dříve bránila hlavně tím, že k zařazení většiny romských
dětí do jedné třídy (1.A) ji nevedl zlý úmysl, ale možnost nabídnout dětem
asistenta, který by jim ve třídě měl pomoci.
"Výuku ve třídě 1. A zajišťuje začínající pedagog bez odborné kvalifikace pro
první stupeň základní školy s asistentem pedagoga pro žáka se zdravotním
postižením," vádí se v inspekční zprávě. Inspekce navíc na místě zjistila, že
asistent pedagoga, který byl původně důvodem soustředění romských prvňáčků ve
třídě 1. A, s touto třídou nepracuje, ale pracuje se sociálně znevýhodněnými
žáky v jiných třídách.
Podle závěrů inspekce tím ředitelka školy nezajistila odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání ve třídě 1. A.
Školní inspekce zjistila poměrně velké množství jiných nedostatků, které mají, nebo měly zásadní vliv
na kvalitu vzdělávání dětí. Mezi ně rozhodně patří i fakt, že ředitelka školy nekontrolovala plnění pracovních povinností školní
speciální pedagožky a ani asistentů pedagoga. Což znamená, že neměla plně pod kontrolou ani proces přijímání nových žáčků, ale ani
"tolik potřebnou" práci asistenta v "romské" 1.A.
Podle ČSI žákům, kteří byli dle ředitelky školy zařazeni do třídy 1. A z
důvodu potřeby podpůrných opatření, nebyla tato podpora poskytnuta.
"Průběh vzdělávání ve třídě 1. A měl nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B měl
úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C měl očekávanou úroveň," hodnotí ČSI
průběh vzdělávání v prvních třídích v základní škole Krásné Lípě.