Analýza kampaní prezidentských voleb: Nejtransparentnější je Horáček, nejméně průhledný Zeman
Nejtransparentnější kampaň má podle hodnocení organizace Transparency
International z devíti prezidentských kandidátů textař a podnikatel Michal
Horáček. Nejméně průhledné je financování kampaně prezidenta Miloše Zemana.
Vyplývá to z analýzy, jejíž výsledky protikorupční organizace zveřejnila na svém
webu.
"Prezident Zeman reálně na otázku otevřenosti a transparentnosti zvysoka
kašle"
"Prezident Zeman reálně na otázku otevřenosti a transparentnosti zvysoka
kašle," prohlásil ředitel organizace David Ondráčka. Vlastně se nedozvíme o jeho
sponzorech téměř nic," dodal s poukazem na to, že kampaň za Zemanovo
znovuzvolení financuje spolek Přátelé Miloše Zemana.
Kampaň všech prezidentských kandidátů stála podle Ondráčky do konce loňského
roku přes 60 milionů korun. "Odhadujeme, že do voleb se může utratit až 200
milionů," dodal Ondráčka. Upozornil na to, že kampaň ve prospěch Zemana musela
stát desítky milionů korun vzhledem k billboardům a online reklamě.
Aktuálně podle webu organizace vykázali prezidentští adepti na volebních
účtech příjmy ve výši 65,7 milionu korun a výdaje ve výši 52 milionů korun.
Nejvyšší částkou si zatím podle přehledu transparentních účtů kandidátů
přispěl Horáček, a to 27 miliony korun. Podle koordinátora monitoringu kampaní
Ondřeje Cakla o financování své kampaně zveřejnil nejvíce informací, jako jediný
z kandidátů uvedl průběžné vyúčtování nákladů, svůj tým i spolupracující
subjekty.
Zeman naopak podle svých oficiálních prohlášení žádnou kampaň nevede,
angažování spolku Přátel Miloše Zemana v kampani poukazuje podle TI na možné
obcházení zákona, neboť spolek není registrován podle zákona jako Zemanův
podporovatel. Ze Zemanova volebního účtu se podle Ondráčky stává "jakási bizarní
nástěnka vzkazů a lidového humoru".
Dalším kandidátům – Jiřímu Drahošovi, Pavlu Fischerovi, Marku Hilšerovi,
Vratislavu Kulhánkovi a Jiřímu Hynkovi – TI vytkla roztříštěnost nebo
nepřehlednost zveřejněných informací. Mirek Topolánek a Petr Hannig nabídli
spíše útržkovité informace. Ondráčka se pozastavil také nad sponzory některý
kandidátů z řad podnikatelů a firem.
"Zdaleka ne všechny položky na transparentních účtech jsou popsány tak, aby
občan zjistil, na co kandidát peníze použil, řada plateb bude mít zpoždění,
nejsou k dispozici žádné informace o transakcích placených hotovostně," uvedlo
TI ke stavu transparentních účtů prezidentských kandidátů.