Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Agentura pro sociální začleňování představuje úspěšné postupy: Přerov – Asistent pedagoga

14. prosince 2012
Čtení na 2 minuty
Asistentka pedagoga na základní škole Boženy Němcové v Přerově. (FOTO: YouTube.com)

Agentura pro sociální začleňování představuje v novém seriálu vždy jeden z
úspěšných postupů v sociálním začleňování, které se daří uplatňovat v místech,
kde působí Agentura.Ve čtvrtém medailonu vám představí asistenty pedagogů jako jeden ze
základních nástrojů pro práci s žáky se sociálním znevýhodněním ve školách.

Eva Životková pracuje jako asistentka pedagoga na základní škole Boženy
Němcové v Přerově. Pomáhá přímo v hodinách nebo i po škole dětem s určitými
specifickými potřebami. Jedním z nich je Oliver, u kterého se projevuje autismus
a ještě ve druhé třídě měl potíže se čtením a počítáním. Její pracovní pozice je
součástí školního poradenského centra. Jeho zřízení přímo při škole bylo možné
díky projektu, který škole pomáhala připravit Agentura pro sociální začleňování.
V poradenském centru celkem působili: 3 asistenti pedagoga pro žáky se sociálním
znevýhodněním, 2 asistentky pedagoga pro žáky se zdravotním znevýhodněním,
školní speciální pedagog, psycholog, sociální pedagog a školní psycholog.

VIDEO

Asistent pedagoga

Asistenti pedagogů pomáhají učitelům přímo při výuce ve třídě: individuálně
se věnují dětem, které mají speciální vzdělávací potřeby (např. problémy s
pozorností a soustředěním, sluchové či zrakové obtíže nebo jde o děti s fyzickým
či lehčím mentálním postižením), může však na sebe také přebírat některé
povinnosti učitele, aby se dětem mohl individuálně věnovat on. Děti se
speciálními vzdělávacími potřebami, tedy i děti sociálně znevýhodněné, se tak
mohou vzdělávat v jedné třídě společně s ostatními dětmi.

Zmíněná vyhláška 147/2011 Sb. definuje hlavní činnosti asistenta pedagoga
následovně:

  • pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti,
    pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci nezletilých žáků a
    komunitou, ze které žák pochází,
  • podpora žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí,
  • pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku,
  • nezbytná pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze a
    pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola
    v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání.

Asistent pedagoga podporuje žáka – pomáhá mu s vyučovanou látkou, s orientací
v kulturně odlišném prostředí, s kompetencemi v českém jazyce…

Asistent pedagoga podporuje učitele – bere na sebe část jeho povinností a
uvolňuje mu tak ruce pro vynalézavější výuku, pomáhá mu naplňovat speciální
vzdělávací potřeby jeho žáků.

Asistent pedagoga také podporuje samotné kurikulum – pomocí svých služeb
pomáhá naplňovat školní vzdělávací program ve vztahu k žákům se speciálními
vzdělávacími potřebami, ale i vzhledem k žákům bez speciálních potřeb, kteří se
tak učí žít s odlišností vedle sebe.

V roce 2012 působilo na českých školách přibližně 360 asistentů pedagoga pro
žáky se sociálním znevýhodněním (340 na školách financovaných ministerstvem
školství, ostatní na církevních a soukromých školách).

Podrobnější informace o tom, jak ve vaší škole můžete zavést a financovat
asistenty pedagoga najdete v Příručce pro obce na webové stránce
www.socialni-zaclenovani.cz/prirucka.

Další videomedailony bude Agentura postupně zveřejňovat na

YouTube.com
.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon