Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Kapaně proti rasismu: Nic než názor. Živelná kampaň

27. prosince 2013
Čtení na 3 minuty
Vlastimil Válek, ministr zdravotnictví (FOTO: TOP 09)

„Mlčení znamená souhlas. Odsouzení rasistických útoků je naší povinností,“
píše se v záhlaví webu www.nicneznazor.cz. Jeho autoři vyzvali politiky a další
veřejně činné osoby, spolky a sdružení, firmy či sportovní kluby, aby dali
veřejně najevo svůj nesouhlas s násilnostmi mířenými vůči Romům a dalším
menšinám. K dnešnímu dni se veřejně za svůj názor postavilo 86 osobností nebo
institucí a jejich počet stále narůstá. Mezi ně patří třeba Dominik Duka,
Akademický senát FF MU, Arnošt Goldflam, Martin C. Putna, Divadlo Husa na
provázku, Jan Sokol nebo Zuzana z Čokovoko.

Zeptali jsme se Barbory Antonové.

Kdy kampaň probíhala?

Kampaň je v tomhle případě trochu zavádějící slovo, nešlo o plánovanou ani nijak
řízenou záležitost. Začala před srpnovou vlnou protiromských pochodů a trvá
dosud.

Jaké formy jste zvolili?

Zpočátku šlo jen o takzvaný trolling, tedy podvratnou komunikaci na stránkách
neonacistických a rasistických spolků. Postupně jsme získali pocit, že by bylo
dobré dát prostor i lidem, kteří nechodí diskutovat na novinky.cz a blesk.cz a
jejichž názory v té záplavě všeobecné nenávisti tudíž trochuzapadají; to byl
hlavní motiv ke vzniku webu
www.nicneznazor.cz
.

Kde probíhala a jak dlouho?

Aktivity skupiny Nic než názor probíhají převážně na webu, takže není problém,
aby se lidé z Brna nebo Plzně zapojili do akcí v Českých Budějovicích,
Prostějově či Ostravě.

Na koho byla zacílená?

Hlavními příjemci sdělení jsou zejména pořadatelé protiromských akcí a jejich
příznivci.

Myslím, že naše činnost velmi dobře doplňuje aktivity ostatních sdružení a
spolků, které pracují konvenčnějšími metodami. Doufám, že i díky našemu drobnému
příspěvku dopadly říjnové protiromské akce tak ostudně pro svolavatele a tak
vesele pro nás – „aktivistické fetky a cigánomily“.

Velkou výzvou budou akce plánované na 17. listopad, protože v sobě slučují
obecnou nespokojenost s politikou a nenávist k menšinám, což je nesmírně
nebezpečná směs.

Jak jste získávali tváře kampaně a snažili se zprostředkovat jejich názory na
věc (téma kampaně)?

Pokud bychom se měli držet těchto marketingových termínů, tak tvářemi kampaně
byli svolavatelé protiromských akcí, kterým jsme se snažili co nejvíce pomoci s
jejich nelehkým úkolem: namátkou třeba pan Ladislav Vladař z Plzně, kterému se
poslední pochod opravdu nevyvedl, nebo Pavel Bittmann IV, který zase statečně
bojuje se svým projektem Západočeští vlci – bohužel mu ankety na webu nevyšly
tak, jak si představoval, tak je tento vlastenecký projekt dočasně (?) zastaven.

Nezapomenutelnou tváří je samozřejmě i Romana Pikanová, nová ikonická postava
českých nácků.

Můžete je citovat?

Ano: „Díkess. Nacionál Radikal. Celou Europou a Slovanskou a Germanskou pod
kelckým křížem.“

Kdo kampaň platil?

Nikdo – a to je na tom to nejlepší. Web udělal Honza Pospíšil zdarma a přes noc,
ostatní akce nás stojí pouze vlastní čas.

Jak se do ní může (mohla) zapojit veřejnost?

Nikdo jiný kromě veřejnosti do této „kampaně“ zapojený není.

Co si od kampaně slibujete?

Určitě si neděláme iluze, že by mohla nějak výrazně změnit postoje společnosti.
Jak už jsem říkala, vyplňujeme prostor, kam se nedostanou oficiální, a to i
nevládní, struktury. Osobní komunikací přímo s těmi, kteří svolávají protiromské
akce, máme větší šanci ukázat absurdnost jejich argumentů i jejich výraznou
„intelektuální nedostatečnost“, takže snad některé „obyčejné slušné lidi“
odradíme, aby se k těmto akcím přidali.

Pokud jde o další ambice spojené s touto „kampaní“ – já osobně bych chtěla
přimět „lepší slušné lidi“ (totiž ty, kteří rozhodně nejsou rasisty, ale na
druhou stranu ze svého postoje „těch, kteří vědí více a lépe“ považují každou
podobnou aktivitu za naivní nebo nedomyšlenou nebo zbytečnou, aby úplně
jednoduše, nahlas a naplno říkali, že rasismus je hnus, který nemá ve veřejném
prostoru co dělat. Aby si intelektuální, kulturní, politické, sportovní a další
elity zkrátka uvědomily, že jejich nevyjadřování se je svým způsobem taky
vyjádření a jejich „zasvěcené“ mlčení není nic, na co by měli být pyšné.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon