Kampaň DOBRO: Módou proti předsudkům
Časopisy a magazíny o módě se každý den plní spoustou atraktivních a uměleckých fotek – a většinou také u přitažlivosti a „looku“ zůstává. Fashion aktivismus jde dál. Prostřednictvím módy a módní fotografie upozorňuje na společenská témata, propaguje určité myšlenky, podporuje dobrou věc. A nemusí jít jenom o kožichy nebo původ textilu.
V Čechách odstartoval ve velkém v létě 2012 módním editorialem na podporu kampaně Zachraňte lázně Kyselka. Šlo o aktivistickou mediální kampaň, která měla přinutit majitele karlovarských lázní Kyselka k péči o tuto chátrající památku. Server Fashionbook.cz zprodukoval focení s Bet Orten, známou fotografkou a držitelkou titulu Fotograf roku 2012 z Czech Grand design. Nádherné snímky modelek v chátrajících památkově chráněných objektech měly upozornit na „umírající krásu“ těchto lázní a pronikly do většiny českých médií a výrazně podpořily celou kampaň.
Tandem Fashionbook.cz a Bet Orten společně nafotily i další aktivistické editorialy – třeba k mezinárodnímu dni seniorů vznikla série s názvem Grand Chic!, pro kterou pózovaly starší dámy z o.p.s. a pěveckého sboru Elpida společeně s muzikanty z kapely Please the Trees. Kampaň upozorňovala na problémy spojené se stárnutím naší populace, potažmo na věkovou diskriminaci (která se třeba právě v módě obzvlášť objevuje).
Podobně to vnímá i online obchod s oblečením Zoot.cz, který odstartoval projekt s příznačným názvem DOBRO.
Ve spolupráci s mödním návrhářem Pavlem Berkym (Top Styl Designer 2012 na Styl a Kabo) se tak zrodil zbrusu nový fotograficko-aktivistický projekt, který si klade za cíl upozorňovat na netoleranci v české společnosti a propagovat myšlenky tolerance k odlišnostem a k individuálním potřebám.
Pavel v rámci nové kolekce, představené na MB Prague Fashion Weekendu 2013, navrhl designová černobílá trička – a módní editorial nafotila opět Bet Orten. Při focení v tričku pózoval Kristián Horváth, mladý Rom z Ostravy, který podstoupil operaci a změnu pohlaví.
Výtěžek z prodeje pomůže realizaci antidiskriminačních a vzdělávacích projektu sdružení Romea – zejména na podporu integračního projektu Romský mentor, v němž s dětmi dlouhodobě pracuje i sám Pavel Berky.
Proč si autoři kampaně vybrali zrovna romskou tematiku? Zeptali jsme se koordinátorky – novinářky a fotografky v jedné osobě – Kateřiny Písačkové.
„Celou hru rozehrály redaktorky Fashionbooku, které se neváhají vyjadřovat k palčivým společenským tématům. Své udělalo i načasování – Prague Fashion weekend a Pavlova přehlídka, start projektu DOBRO. – a to vše v klimatu, kdy se každý týden v nějakém městě po republice pořádal protiromský pochod. Přišlo nám důležité postavit se otevřeně za myšlenku tolerance a vzájemného respektu právě nyní.
Co se vám vybaví, když se řekne „Romové“?
„Vybaví se mi nádherná fotografická publikace Roma Journeys od fotografa Joakima Eskildsona, který i s manželkou sedm let kočoval a fotil Romské komunity snad ve všech zemích světa. Vybaví se mi Cikáni Josefa Koudelky. Vybaví se mi záběry z Youtube z letošních demonstrací po celé republice a tyto asociace vyvolají výbušný mix emocí, které mě nutí se k tomu všemu nějak vyjádřit.“
Co říkáte na současnou situaci mezi lidmi – ve společnosti – nesnášenlivost, rasismus, netoleranci?
„Když jsem vezla Pavlova trička z tiskárny k nám do skladu, ptali se mě kolegové z firmy zcela bezelstně: „A tohle tričko teda bude podporovat cikány?“ a následovala smršť různých „neškodných“ fórků. Odpověděla jsem, že bych ráda viděla, jak vyprávějí tyto vtipy třeba před Pavlem Berkym, nebo jakýmkoli romským spoluobčanem, který opravdu nepatří do kategorie „nepřizpůsobivých“. S klidem jsem jim vysvětlila, že tohle tričko vyjadřuje právě tento názor – že nejde házet všechny cikány do jednoho pytle.Následně jsme se dostali do širší politické debaty, kde jsme se shodli, že je to hluboce zakořeněný společenský problém, který musí systematicky řešit stát a že jednou z cest je soustavná investice do vzdělání. Proto podporuje prodejem trik právě projekt Roma mentor“.
Co se s touhle situací dá podle vás dělat na jiných úrovních než je ta státní?
Osobně si myslím, že je důležité upozorňovat na příběhy, jako je ten Pavlův a šířit povědomí o úspěšných Romech. Dále je potřeba na straně médií informovat o celé tematice objektivně, nezaujatě, citlivě a pečlivě. Na úrovni nějakého systémového řešení podle mě leží klíč ve vzdělání – a nejen Romů. Je potřeba vychovat generaci, která je tolerantní k odlišnostem (i když třeba ctí tradice), nediskriminuje a dává rovné šance všem. Důraz na obecnou vzdělanost je podle mě klíč k mnoha problémům české společnosti, jejíž morálka je deformovaná tolika různými faktory.
Trička je možné zakoupit zde.