Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Integrace prostřednictvím umění a kultury – ukázat dětem cestu

08. července 2013
Čtení na 8 minut
Závěrečný workshop projektu Romský mentor se konal v pražském Divadle v Korunní (FOTO: ROMEA)

Konec projektu Romský mentor?

Projekt Romský mentor přinesla do České republiky organizace Open Society Foundations (OSF) v rámci Programu umění a kultura Budapešť. Občanské sdružení ROMEA ho u nás realizuje od roku 2011, úspěšně probíhá také v Bulharsku, Maďarsku, Makedonii a na Slovensku.

„Jeho hlavním cílem je přispět k integraci znevýhodněných dětí prostřednictvím realizace volnočasových aktivit z oblasti umění a kultury na školách,“ přibližuje koordinátorka Iva Hlaváčková.

Jak projekt v praxi funguje? V průběhu školního roku se pravidelně schází romský mentor se skupinou dětí ve škole, prostorách neziskových organizací, nízkoprahových zařízení nebo třeba charity.
Mentor je respektovaný romský profesionál – umělec. Pod jeho vedením se děti věnují některé z uměleckých oblastí, podle konkrétního zaměření svého mentora. S každým mentorem spolupracuje pedagog – tvoří tak dohromady pro práci s dětmi tým. Oba procházejí pravidelnými metodologickými školeními nadnárodní organizace Pressley Ridge. Jednou z hlavních metod, na kterou se pak v projektu zaměřují, je zkušenostní učení.
Děti tak mohou nahlédnout třeba do světa módního návrhářství a designu, věnovat se baletní choreografii, nahrát vlastní skladbu v profesionálním studiu nebo uspořádat výstavu vlastních výtvarných děl.
Zdaleka ale nejde jen o výtvarné nebo hudební „kroužky“ – všechna setkání jsou sestavena jako ucelený program s mnoha navazujícími aktivitami. Kromě svého hlavního zaměření se děti dostanou i k činnostem z jiných uměleckých oborů, jezdí na rozmanité exkurze. Program rovněž posiluje vzájemné poznání romské a neromské kultury. Je otevřen smíšeným skupinám dětí, čímž pomáhá zvyšovat vzájemné porozumění a toleranci, přispívá k integraci dětí na školách.
Smyslem setkávání je vytvoření otevřené atmosféry, podněcující osobnostní rozvoj dětí, skupinovou spolupráci, sociální kompetence, vznik přátelských vazeb mezi romskými a neromskými dětmi. Posiluje také identitu romských dětí díky poznávání romské kultury a historie.
Jedním z nejzásadnějších motivů je však to, že romský mentor je pro „své“ děti ve skupině pozitivním vzorem a inspirací – mají díky němu možnost poznat zblízka úspěšného Roma, který se díky svému snažení stal respektovanou osobností – profesionálem ve svém oboru.
Nejde však o to, aby každý, kdo má ve své skupině mentora – hudebníka, musel chtít zpívat nebo se stát muzikantem. Mentoři dětem ukazují cestu – „je jen na tobě, čím se chceš stát, co si vybereš. Chce to hodně snahy a práce, ale dokážeš to i ty.“

Sto třicet šest setkání s dětmi

V prvním ročníku – ve školním roce 2011/2012 se do projektu zapojilo 13 učitelů z různých subjektů (škol, neziskovek apod.) a 9 romských umělců z různých krajů České republiky: žurnalista Patrik Banga, žurnalista a moderátor Martin Grinvalský, akademická malířka Laďa Gažiová, módní návrhář Pavel Berky, zpěvačka Pavlína Matiová, hudebníci Kristián Drapák a Ivan Kandráč, spisovatel Michal Šamko a všestranně muzikálně nadaná Marcela Surmajová.

Celkem se uskutečnilo 136 setkání dětí a romských mentorů. Vyvrcholením celoročního snažení bylo společné vystoupení v Praze. Ve čtvrtek, 14. června, se všichni účastníci sešli v Kulturním domě Kyje a každá skupina předvedla divákům ukázku ze své tvorby. Kromě toho ale jednotlivé skupiny vystupovaly i při dalších příležitostech – například Ivan Kandráč zahrál se svými muzikanty seniorům v hospicu ve Valašském Meziříčí a mladí herci Marcely Surmajové vystoupili na Festiválku malého umění v Rumburku.   

„Snažíme se a jsme rádi, že se daří vybrat pro děti a mládež takové osobnosti z řad Romů, které dosáhly celospolečenského uznání v některé z oblasti umění, současně se netají i v dnešní – z tohoto ohledu nelehké době – se svojí romskou identitou a mohou tak být inspirací mládeži nejen romské, ale i té ne romské. Projekt totiž pracuje se smíšenými skupinami dětí a mládeže. Doufáme, že vyroste v budoucnu více návrhářů jako je do „mentora“ zapojený a cenami ověnčený Pavel Berky nebo akademická malířka Laďislava Gažiová, která získala rovněž řadu ocenění, například Cenu kritiky za malbu a řada dalších, kterým patří velký dík“, řekla předsedkyně sdružení ROMEA Jarmila Balážová.

Jedeme dál?

Druhý ročník Romského mentora odstartoval nečekaně až v lednu 2013. Od léta, kdy OSF pracovalo na celkové evaluaci projektu ve všech zemích, se díky složitému administrativnímu procesu stále posouval termín zahájení realizace z maďarské strany. ROMEA měla připravený staronový tým mentorů a pedagogů, ale musela vyčkávat na oficiální pokyn z Budapeště.

Osm subjektů a osm romských mentorů ve složení Pavlína Matiová, Pavel Berky, Laďa Gažiová, Marcela Surmajová, Ivan Kandráč a tři „nováčci“ – mladá, talentovaná baletka Bibiany Poláková, překladatelka a spisovatelka Eva Danišová, a raper a kickboxer Lukrecius Chang, tak většinou zahájili setkávání se svými skupinami až po Novém roce. Přestože celková doba realizace se zpožděním o několik měsíců zkrátila, počet setkání se nezměnil – častější setkávání mentorů s dětmi bylo naopak přínosné.

Poslední lednový víkend, na úvodním školení mentorů a pedagogů v Kralupech nad Vltavou za účasti zástupkyň obou organizací – Moniky Rózy (Pressley Ridge) a Eniko Garai (OSF), však přinesl nečekanou zprávu. Program Art and Culture (Umění a kultura), v jehož rámci OSF projekt Romský mentor financovalo, končí.

Přestože ROMEA od té chvíle hledá nové možnosti a zdroje financování, je zatím další pokračování projektu nejisté. Po zakončení letošního školního roku 14. června společným workshopem všech skupin, mentorů i pedagogů v pražském Divadle v Korunní, nezbývá než nepolevovat ve snaze a doufat, že se financování na další školní rok sehnat podaří.  

Čtenářům Romano Voďi proto na následujících stránkách přinášíme Speciál o projektu Romský mentor – představení všech mentorů, rozhovor s koordinátorkou Ivou Hlaváčkovou a obrazovou reportáž.

Povolání: romský mentor

Eva Danišová, spisovatelka (Česká Třebová)

Prozaička, překladatelka. Publikovat začala v 90. letech v časopisech Amaro lav a Romano kurko. K dalšímu psaní ji však dovedla až účast v literární soutěži pro romsky píšící autory „Cena Mileny Hübschmannové“ v roce 2007. Povídka Pal miro papus (O mém dědečkovi) byla otištěna v roce 2008 romistickým sborníkem Romano džaniben. V současné době spolupracuje například s nakladatelstvím romské literatury KHER.

S dětmi se Eva schází v prostorách Základní školy praktické v České Třebové. Jedním z hlavních témat literatura a divadlo, věnují se však i dalším oblastem – zpěvu, tanci nebo výtvarným aktivitám. Za školu se projektu účastní Gabriel Oláh, asistent pedagoga.

Pavlína Matiová, zpěvačka (Slaný)

Absolventka Střední pedagogické školy Johana Heinricha Pestalozziho v Litoměřicích a Mezinárodní konzervatoře Praha v oboru zpěv je první romskou zpěvačkou, která vystoupila v Rudolfinu – zazpívala si sólový sopránový part v Requiem za Osvětim. Spolupracovala s Idou Kelarovou, Marcelou Březinovou nebo Yvetou Blanarovičovou, zvítězila v soutěži Pop Star, účinkuje v muzikálu.

Se svou skupinou dětí se setkává na základní škole ve Slaném. Spolu s asistentkou pedagoga, Zlatkou Pokutovou, Pavlíně občas pomáhá její mladší sestra Jitka – rovněž studentka konzervatoře. Věnují se zejména zpěvu a tanci.

Pavel Berky, módní návrhář (Komunitní centrum Prádelna, Praha 5)

Absolvent ateliéru Módní tvorby Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, původem ze Slovenska, vítěz mezinárodní soutěže mladých módních návrhářů TOP STYL DESIGNER 2012.

Pavlova skupina se schází v Komunitním centru Prádelna, Holečkově ulici v Praze 5. Letos se s dětmi věnuje módě dvacátého století – návrhům, tvorbě kostýmů i dobové historii. V loňském roce se zabývali tradičním romským a indickým oděvem, kulturou a historií. Pedagogickou podporou projektu je paní učitelka Lenka Jiroudková. 

Laďa Gažiová, akademická malířka (Praha 7)

Absolventka Střední umělecké školy a oboru malba na Fakultě umění v Košicích, Akademie výtvarných umění a Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, nositelka ceny The Sovereign European Art Prize (Londýn, 2007) a Ceny kritiky pro mladé výtvarníky Praha (2008), vystavuje doma i v zahraničí.

Výtvarnému umění se věnuje i se svou skupinou dětí na Základní škole Letohradská na Praze 7. Za školu se projektu účastní pedagogická asistentka Eva Balážová.

Ivan Kandráč, hudebník (Valašské Meziříčí)

Vedoucí pěveckého kroužku a hudebník ovládá hru na klavír, elektrické varhany, kytaru a bicí. Se svojí skupinou dětí se schází již druhým rokem na půdě základní školy Masarykova – v Klubu Zeferino, provozovaném Charitou města Valašské Meziříčí.

Kromě aktivit v rámci setkávání se mladí muzikanti věnují i seniorům – uspořádali několik vystoupení v místním hospicu, zahráli a zazpívali v kostele. Společně také nahráli dvě vlastní písně v profesionálním studiu. Ivanovou „mentorskou“ partnerkou v projektu je asistentka pedagoga Kateřina Pechová.

Bibiana Poláková, baletka (Ostrava)

Čerstvá absolventka Janáčkovy konzervatoře a Gymnázia v Ostravě. Na základní škole Karasova v Ostravě – Mariánských horách přilákal balet především dívky. Skupina, která si zvolila název „Jeden směr s Bibi“, se věnovala hlavně přípravě choreografie na společné vystoupení.

To se uskutečnilo hned dvakrát – na slavnostním školním plese a Slezskoostravském hradě. Za školu se projektu účastní paní učitelka Michaela Garbová.

Lukrecius Chang, raper, kickboxer (Bohumín)

Raper, tanečník a kickboxer. Své první songy vydal v roce 1998, od té doby aktivně působí na české hiphopové scéně. Třikrát dosáhl titulu vicemistr ČR v kickboxu, sám ho i vyučoval. V roce 2007 si zahrál vedlejší roli ve filmu Česká RAPublika, o dva roky později v dokumentárním filmu ŠITKREDIT.

Působí rovněž jako asistent prevence kriminality v Karviné. Kromě hudby a sportu se proto s dětmi na svých společných setkáních na základní škole T. G. Masaryka v Bohumíně – Pudlově věnuje i oblasti zákona a právního povědomí. Pedagogickou podporou projektu je asistentka pedagoga Milada Dubnická a zástupkyně ředitelky Ivana Heiduková.

Marcela Surmajová, předsedkyně neziskové organizace Poradna barevné soužití (Krásná Lípa)

Marcela v projektu působí již druhým rokem, práci s dětmi a romskou komunitou se věnuje od roku 2007. Kromě terénní sociální práce se věnovala také divadlu – vedla dramatické kroužky se zaměřením na metodu Divadlo Fórum, šicí dílnu a podporovala romskou literaturu.

Se svou skupinou, pojmenovanou Malu Monte, se schází v prostorách základní školy v Krásné Lípě ve spolupráci s občanským sdružením CEDR. Zabývají se divadlem, vytvářením komiksů a vším okolo toho – od scénářů po kulisy. Marcele pomáhá Julie Bomko – pedagožka volného času.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon