Do českých kin přichází cenami ověnčený film Je to jen vítr
Film Je to jen vítr je zřejmě nejautentičtější středoevropská porevoluční
výpověď o eskalujícím společenském interetnickém napětí. Dílo, jež bylo po celou
dobu favoritem letošní berlínské soutěže, reflektuje vražedné útoky na Romy,
které se odehrály v Maďarsku v letech 2008-2009. Na základě série protiromských
rasových útoků, která si před čtyřmi lety v Maďarsku vyžádala šest mrtvých
včetně dvou malých dětí, natočil mezinárodně respektovaný režisér Bence Fliegauf
snímek, který si z letošního Berlinale odnesl druhou nejvyšší cenu z hlavní
soutěže. V tuzemských kinech jej díky distribuční společnosti Artcam uvidíme od
13. září.
Režisér Fliegauf patří mezi silnou generaci mladých maďarských filmařů,
jejichž tvorba se vyznačuje výrazným autorským rukopisem i schopností a odvahou
pojmenovat tíživá a aktuální sociální témata. Po snímku Lůno s mezinárodním
obsazením, který byl zasazen do blízké budoucnosti a řešil problematiku
klonování, se Fliegauf vrátil k domácím maďarským reáliím.
Zdaleka se však nejedná o pojetí ve stylu bezduché českého „filmového rompopu“
či kýčovitých sociálních operet ve stylu Šulíkova Cigána – sám režisér mnohokrát
zdůraznil skutečnost, že mu nejde o etnický či antropologický aspekt s bulvární
dochutí, jako spíš o intimní a minimalistickou mikroanalýzu společenské
atmosféry a mentality, jež podobné činy umožnují či přímo aktivizují. Za hlavní
protagonisty pak zvolil „obyčejnou“ romskou rodinu (ztvárněnou vesměs
neprofesionálními herci), jejíž členy provází kamera během jednoho dlouhého
letního dne během pohybu v neurčitě úzkostném prostředí, v němž citelně doutnají
předsudky a běsi.
K nejsugestivnějším, nejnapínavějším pasážím filmu patří scény zobrazující
všední situace, v nichž předsudky, odsudky a nenávist vyrůstají z drobných
každodenních slovních formulí či gest. Zlověstné „to nic, to jenom větříček“ z
pohádkové hororové klasiky O perníkové chaloupce nabývá ve filmu těch
nejmrazivějších možných významů.
Režisér Fliegauf byl letos v Uherském Hradišti hostem 38. ročníku Letní
filmové školy. "S filmem Je to jen vítr jsem zcela nečekaně získal intelektuální
prestiž i doma. Je to můj první maďarský film, ty předchozí jsou abstraktní,
odehrávají se v imaginárních světech," uvedl během své návštěvy režisér, který
by se měl osobně zúčastnit slavnostního uvedení snímku Je to jen vítr 12. září v
pražském kině Aero.